Na Ukrajině nedávno vstoupily v platnost nové tarify pro železniční nákladní dopravce. Poslední modernizace železniční infrastruktury zde proběhla zhruba před deseti lety a v minulých třech letech se prakticky nic nedělo. Ukrajinci si tak od vyšších příjmů slibují možnost zahájit program „Velké stavby“. Železniční nákladní dopravci ale nad plánem kroutí hlavou. Jsou přesvědčeni, že se kvůli vyšším cenám přeprava nákladů vrátí zpět na silnice.
S posvěcením ukrajinského ministerstva infrastruktury se zvýšily sazby u nezařazených nákladů o 25,9 procent. Prakticky to znamená, že se u této skupiny sazba zvyšuje na současnou úroveň první tarifní třídy. Od poloviny srpna se navíc úroveň tarifů pro přepravu nákladů 1. a 2. třídy zvýšila o osm procent. Výrazně více zaplatí nákladní dopravci i za přepravu prázdných vagonů v 1. tarifní třídě, a to o 51,8 procenta. Tím však zdražování nekončí, další fáze se chystá od počátku příštího roku.
Opravy a elektrifikace
Ke změně sazeb pro nákladní dopravce dochází poprvé po dvou letech. Prvně v historii ukrajinských železnic se tak navíc zmenší rozdíly mezi sazbami u jednotlivých tříd nákladní dopravy. Ještě letos by tak měly Ukrajinské dráhy získat asi dvě miliardy hřiven a v příštím roce až deset miliard.
„Jedná se o rekordní částky, pokud jde o příjmy společnosti vyplývající ze změn sazeb za dopravu. Takto získané prostředky budou směrovány na obnovu železniční infrastruktury – na opravy kolejí a elektrifikaci železnice,“ uvádí ředitel Ukrajinských železnic Oleksandr Kamyshin.
Dodává, že tak zvrátí trend z posledních let, kdy se do železniční infrastruktury nijak zásadně neinvestovalo: „Po roce 2012 byly práce téměř zastaveny. Vyšší příjmy je třeba směřovat do upgradů infrastruktury. Železnice dostane modernizované tratě a přepravci a cestující vysoce kvalitní a rychlou dopravu.“
Zpět na silnici
Tisková agentura Interfax uvedla stanovisko zástupců ukrajinského cementářského průmyslu. Podle nich může toto rozhodnutí významně ovlivnit celý dodavatelský řetězec. V konečném důsledku může vést i k vyšším cenám za uhlí, ale i řady dalších surovin, které se používají při výrobě cementu.
Mohlo by vás zajímat
Spotřebitelé to však s největší pravděpodobností negativně pocítí i na konečných cenách u celé řady dalších výrobků. Ukrajinský průmysl se také shodl na tom, že zvýšení cen pro železniční nákladní dopravce může motivovat logistické společnosti k většímu využívání silniční dopravy.
Méně peněz od dopravců
Portál RailFreight uvedl citaci Liudmyly Kripka z Asociace výrobců cementu a Volodymyra Husaka z Federace zaměstnavatelů dopravy. Oba zdůraznili, že logistické firmy vyšší tarify nebudou tolerovat a přesunou své aktivity na silnice.
Po této změně mohou nastat dva scénáře. Zaprvé zřejmě dojde ke zvratu o snahu využívat kombinovanou dopravy tak, že se zboží přesune z vlaků zpět na nákladní automobily. Za druhé předpovídají, že kvůli zvýšení tarifů a přesunu firem k jiným způsobům přepravy přijdou Ukrajinské dráhy o mnohem více peněz, než kdyby ponechaly sazby na původní úrovni.
Další fáze zvyšování cen pro železniční nákladní dopravce plánuje Ukrajina o ledna příštího roku. U 1. tarifní třídy půjde o zvýšení o 20,4 procenta, u 2. tarifní třídy o 6,5 procenta.
Tomáš Rovný