Nejdůležitější německá stanice, hlavní vlakové nádraží ve Frankfurtu, získala povolení pro výstavbu dlouho očekávaného nového tunelu. Díky němu bude moci většina dálkových vlaků zastavovat na podzemních nástupištích. Zmírní se tak tlak na přeplněnou nadzemní síť a uvolní se tratě pro místní a regionální spoje. Projet by jím mohly třeba i vlaky směřující z Prahy do Paříže. Tunel se má stavět asi deset let.
Po vybudování tunelu se většina dálkových vlaků přiblíží ke stanici z 35 metrů pod zemí. Celkově by měl tunel na frankfurtském nádraží poskytnout prostor pro dalších 250 vlaků denně. Deutsche Bahn mohou nyní, když studie potvrdila proveditelnost tunelu, zahájit fázi plánování.
Dvacetiprocentní nárůst vlaků
„Tunel pro dálkové vlaky je dalším důležitým prvkem, který spojí města v zemi v třicetiminutovém taktu. Díky novému tunelu se dvěma podzemními kolejemi a čtyřmi nástupišti zvyšujeme kapacitu ve Frankfurtu z 1 250 vlaků na 1 500 vlaků denně, což představuje nárůst o zhruba 20 procent,“ říká vedoucí infrastruktury Deutsche Bahn Ronald Pofalla.
Doplňuje, že tento projekt posiluje železniční síť pro naléhavě nutnou mobilitu a změnu klimatu nejen ve Frankfurtu, ale v celém Německu.
Německá vláda zadala studii proveditelnosti už v roce 2019. Ta pracovala s předpokladem tunelu se dvěma tratěmi, který se blíží k frankfurtské centrální stanici z východu a západu, kde se napojí na novou stanici metra.
Státní tajemník německého ministerstva dopravy a digitální infrastruktury Enak Ferlemann zdůraznil evropskou dimenzi projektu, protože mnoho mezinárodních vlaků, například ty, které jezdí mezi Berlínem a Barcelonou nebo mezi Paříží a Prahou, by tento tunel mohlo využít.
Frankfurtská hlavní stanice podle něj představuje chronické zúžením německé železniční sítě. Tunel tak zrychlí dálkové služby a zvýší místní kapacitu.
Tunel i stanice metra
Ve studii proveditelnosti se Deutsche Bahn zaměřila také různé možnosti výstavby a projektování nové stanice metra. Výsledky studie ukazují, že tunel a stanice metra jsou technicky proveditelné. Tunel tak bude postaven pod jižní částí stávající centrální stanice.
Deutsche Bahn zkoumala severní, střední a jižní koridor mezi hlavním nádražím a východní částí Frankfurtu. Centrální část vede pod mrakodrapy, jejichž základy jsou hluboké až padesát metrů. Severní koridor rovněž naráží na několik postavených překážek.
Jako nejlepší volba se ukázal koridor jižní. Vede pod zemí, kolem frankfurtských mrakodrapů a na hlavní nádraží. Další výhodou je, že budoucí tunel by mohl být připojen k existující železniční síti na dvou různých místech na východ od stanice: na trať severně od řeky Mohan a trať směřující na jih. Tím by se vytvořila optimální kapacita pro všechny vlaky směrem do Hanau. Na západ bude tunel napojen na nový, třetí Niederradský most.
Zelená mobilita
„Tunel otevírá fenomenální vyhlídky na místní a regionální tranzit v této oblasti. Je to kousek skládačky, který spojuje mnoho plánů na expanzi v regionu, což je zásadní pro úspěšný přechod k mobilitě, která chrání naše klima. Jsem velmi potěšen, že studie proveditelnosti dosáhla pozitivního výsledku a doufám, že plánování a implementace budou rychlé,“ uvádí ředitel společnosti Rhein-Main-Verkehrsverbund Knut Ringat.
Předpokládané náklady na stavbu se pohybují okolo 3,6 miliardy eur.
Tomáš Rovný