INZERCE

Lodní doprava u jaderné elektrárny. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Kazatomprom chce zvýšit kvótu pro transkaspickou uranovou cestu. Zpoždění se ale nejspíš nevyhne

Kazašská společnost NAC Kazatomprom uvedla, že pracuje na zvýšení limitu kvóty 3 500 tU na transkaspické trase, která je alternativou k přepravě jaderného paliva přes Petrohrad. Společnost to uvedla společnost ve svých výsledcích za třetí čtvrtletí. Dodávky po alternativní trase však mohou mít zpoždění, protože procházejí různými jurisdikcemi – například společnost Cameco uvedla, že část materiálu ze společného podniku Inkai je v současné době zadržována v Ázerbájdžánu.

Zásilky uranu společnosti Kazatomprom dosud nadále procházejí přes ruský Petrohrad a k dnešnímu dni zatím přes sankce kvůli válce na Ukrajině neexistují žádná omezení jejích aktivit souvisejících s dodávkami produktů zákazníkům po celém světě. Společnost to uvedla společnost ve svých výsledcích za třetí čtvrtletí, ačkoli nadále sleduje „rostoucí seznam sankcí vůči Rusku“ a jejich potenciální dopad na přepravu produktů přes ruské území.

Objemy dodávek ve třetím čtvrtletí přepravila přes Petrohrad bez jakýchkoli narušení nebo problémů souvisejících s logistikou/pojištěním.

NAC Kazatomprom JSC je národním provozovatelem Kazachstánu pro dovoz a vývoz uranu, vzácných kovů, jaderného paliva pro jaderné elektrárny. Od roku 2009 je Kazachstán světovým lídrem v těžbě přírodního uranu a Kazatomprom má přednostní práva na rozsáhlé zásoby země.

Aktiva národní atomové společnosti zahrnují celý komplex kazašských podniků zapojených do front-endu jaderného palivového cyklu – od geologického průzkumu, těžby uranu a výroby jaderného palivového cyklu až po vědecký výzkum a vývoj patentovaných technologií.

Transkaspická mezinárodní přepravní trasa (TITR) – kterou společnost Kazatomprom využívá od roku 2018 jako alternativu k petrohradské trase – pomáhá zmírnit riziko, že primární trasa nebude z jakéhokoli důvodu dostupná.

Společnost uvedla, že pracuje na zvýšení limitu kvót pro tuto trasu a rovněž pomáhá svým partnerům ve společném podniku, „pokud by si nepřáli dostávat svůj podíl materiálu po zavedené trase, která vede přes přístav Petrohrad“.

TITR vyžaduje, aby se na Černém moři používala pronajatá námořní plavidla, a nikoli komerční přepravní společnosti, a aby se maximalizovala efektivita nákladů, musí se materiál konsolidovat v gruzínském přístavu Poti, uvedla společnost. Část zásilky, kterou vlastní společnost Kazatomprom a která je v současné době přepravována po TITR, dorazila do přístavu Poti bez problémů.

Zásilky materiálu ze společného podniku společnosti Kazatomprom však mohou nabrat zpoždění kvůli požadavkům úřadů tranzitní země.

Transfery po transkaspické trase procházejí několika jurisdikcemi. Foto Kazatomprom

Jedna taková zásilka pocházející od společnosti Inkai – společného podniku společností Kazatomprom a Cameco v poměru 60:40 – která je v současné době na cestě a připojuje se k materiálu, který již čeká v přístavu Poti, byla zpožděna, uvedla společnost.

Dřívější a současné zásilky materiálu vlastněného společností Kazatomprom jsou povoleny na základě závazků přímo mezi společností a konečným uživatelem, který přebírá vlastnické právo k materiálu v místě určení, ale orgány tranzitní země mohou potenciálně požadovat dokumentaci od partnerů společného podniku i od samotného společného podniku pro zásilky uranu kazašského původu z provozů společného podniku partnerům společného podniku s využitím TITR.

„Vzhledem k tomu, že je to poprvé, co jurisdikce spojené s TITR přezkoumávají taková ujednání, existuje zvýšené riziko zpoždění přepravy,“ uvedl Kazatomprom.

Ať už je produkt přepravován společností Kazatomprom nebo jejími partnery sdílejícími kazašská aktiva, zůstává kazašského původu až do svého příchodu do západního konverzního zařízení, uvedla společnost.

Zdržení v Ázerbájdžánu

Společnost Cameco – partner Kazatompromu ve společnosti Inkai – ve svém vlastním telefonátu k výsledkům za třetí čtvrtletí zopakovala, že nepřebírá vlastnické právo k materiálu dodávanému ze společného podniku, dokud není přijat v rafinérii Blind River v Kanadě.

Sean Quinn, senior viceprezident a právní ředitel společnosti Cameco, potvrdil, že zásilka z Inkai, která je v současné době na cestě, byla v Ázerbájdžánu zpožděna kvůli regulačním požadavkům a čeká na povolení k další cestě.

„Jsme optimističtí, že se jí podaří projít,“ řekl Quinn a dodal, že se neočekává, že by se zásilka při průjezdu Gruzií a cestě do Černého moře setkala s dalšími problémy.

„Předpokládáme, že jakmile projde Ázerbájdžánem, proběhne hladce. Je to trasa dodávky, která byla použita již dříve, takže jsme docela optimističtí, že to bude fungovat v řádném termínu,“ dodal Sean Quinn.

(nik)