INZERCE

Stejně jako u ostatních jízdenek Dopravní podnik města Brna zaznamenal největší propad na tržbách na podzim loňského roku a poté ještě letos na jaře, kdy pandemie kulminovala. Foto: DPMB

Kartou, hodinkami, mobilem. V brněnské MHD platí cestující jízdenky už rok bezkontaktně

Celkem 33 tisíc bezkontaktně zakoupených jízdenek za jeden den. To je rekord, který brněnský dopravní podnik zaznamenal 30. června. Služba Pípni a jeď, kterou Brno zavedlo počátkem loňského července, neustále stoupá v oblibě. Nákup jízdenky ve voze bezkontaktně platební kartou využijí cestující v průměru 14tisíckrát za den. Za celý rok se uskutečnilo pět milionů transakcí za 70 milionů korun. Od papírových jízdenek bude Brno upouštět postupně, stále je totiž využívá téměř padesát procent cestujících.

Už během prvního měsíce bezkontaktních plateb přímo ve vozech brněnské MHD cestující tímto způsobem provedli více než dvě stě tisíc transakcí. Číslo postupně narůstalo, nicméně kopírovalo aktuální epidemiologickou situaci. Stejně jako u ostatních jízdenek Dopravní podnik města Brna zaznamenal největší propad na tržbách na podzim loňského roku a poté ještě letos na jaře, kdy pandemie kulminovala. Nejvíce cestujících si „píplo“ v poslední školní den, kdy se uskutečnilo 33 tisíc transakcí.

Propad u SMS jízdenek

„Zájem o službu Pípni a jeď dalece předčil naše očekávání. Za první rok cestující provedli pět milionů transakcí, což je průměrně 14 tisíc denně. Cestující si chválí zejména jednoduchost systému. Ten umožňuje nákup jízdenky kartou, hodinkami či mobilním telefonem bezprostředně po nástupu do vozu namísto zdlouhavého shánění jízdenky dopředu. S nárůstem zájmu o tuto službu registrujeme pokles u ostatních prodejních kanálů, největší propad je u SMS jízdenek a u jízdenkových automatů,“ říká generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Foto: DPMB

U SMS jízdenek dopravní podnik registruje oproti roku 2019 téměř patnáctiprocentní propad. Téměř totožný je pokles u jízdenek koupených v jízdenkových automatech. 

„Stejně jako roste zájem o bezkontaktní nákup jízdenek, budeme postupně omezovat jízdenky papírové. Stále je ale využívá téměř padesát procent cestujících, proto od nich budeme upouštět pozvolna,“ vysvětluje vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.

Dopady pandemie

V roce 2019 prodal brněnský dopravní podnik 16 milionů jednorázových jízdenek. Stabilně je využívá 25 procent cestujících. Celkem 75 procent pak upřednostňuje předplatní jízdenky, které lze koupit i online. 

Vývoj bezkontaktních nákupů jízdenek v brněnské MHD. Zdroj: DPMB

Na tržbách jízdného se v Brně, stejně jako jinde, dramaticky podepisuje koronavirová pandemie. Jen za první pololetí letošního roku jsou tržby ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nižší o 55 milionů korun a přibližně o 130 milionů korun nižší než v předchozích letech.

Stačí přiložit kartu

Kromě Brna je možné zakoupit jízdenky bezkontaktně i v jiných městech. Terminály na jejich výdej jsou v Praze nainstalovány ve všech tramvajích a ve vestibulech metra. Platební terminál zde vydává pouze omezený sortiment jízdenek.

Bezkontaktně lze jízdenku zakoupit také v ostravské, olomoucké či ústecké městské hromadné dopravě.

Tomáš Rovný