INZERCE

Zastupitel Karlovarského kraje Jan Bureš, který má na starosti dopravu a silniční hospodářství. Foto: Krajský úřad Karlovarského kraje

Karlovarský kraj přišel o část dotace, kterou získal na silniční obchvat Mariánských Lázní. Bude se o ni soudit, říká zastupitel pro dopravu Jan Bureš

Karlovarský kraj se chystá soudit o část dotace na výstavbu silničního obchvatu Mariánských Lázní, kvůli snížení příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2024 na silnice druhé a třetí třídy přijde také o zhruba 70 milionů korun. V rozhovoru pro Ekonomický deník to říká Jan Bureš z ODS, krajský zastupitel, který má na starosti dopravu a silniční hospodářství.

Jak reálná je hrozba, že bude muset Karlovarský kraj vrátit část dotace, kterou získal před lety na výstavbu silničního obchvatu Mariánských Lázní. Jedná se o 28 milionů korun kvůli údajnému pochybení v tendru na dodavatele stavby.

Karlovarský kraj v současné chvíli reagoval na výzvu ministerstva pro místní rozvoj k vrácení peněžních prostředků. Finanční oprava byla stanovena na 25 procent z poskytnuté dotace. Aby kraj předešel dalším případným nákladům, které by se vztahovaly na úhradu úroků z prodlení při neuhrazení požadované částky, rozhodl o vrácení části požadované dotace s tím, že bude dále využito veškerých zákonných obranných prostředků. V případě úspěšné obrany, nebo snížení požadované finanční opravy například na pět procent, budou příslušné finanční prostředky vráceny do rozpočtu kraje.

Čím budete v rámci soudního řízení argumentovat?

Jedná se o právní výklad jednotlivých ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek platných v době provádění zadávacího řízení a realizace stavby. Vzhledem k probíhajícímu sporu však nelze tuto věc dále komentovat.

Už se podobné případy staly? O co šlo a jak v takových sporech většinou Karlovarský kraj obstál?

Na projekty na silnicích bylo v roce 2014 vydáno několik platebních výměrů, které také byly z preventivních důvodů uhrazeny. Spory byly ale dále vedeny a z větší části i úspěšně. V roce 2017 bylo uhrazeno zhruba sedm milionů korun a v roce 2022 jsme získali zpět asi šest milionů korun. Zároveň byly vyplaceny i úroky z vratitelných přeplatků za období 2017 – 2022, a to v celkové výši cirka 4,2 milionu korun.

Na silnice druhé a třetí třídy se počítá v plánovaném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok s částkou o dvě miliardy nižší než letos. Kraje by si měly na dotacích rozdělit čtyři miliardy korun. Co to bude znamenat pro Karlovarský kraj? Budete muset něco omezit?

Snížení příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2024 bude pro Karlovarský kraj znamenat pokles o zhruba 70 milionů korun. Ačkoliv se kraj rozhodl část z těchto prostředků sanovat, zjednodušeně řečeno, nebudeme moci realizovat stavební akce, které jsou potřebné a které máme připraveny. Bohužel tak dojde k jejich přeložení do následujících let.

Křižovatka Cheb- Podhrad v Karlovarském kraji. Foto: Krajský úřad Karlovarského kraje
Kolik chce kraj investovat do výstavby a modernizací silnic v příštím roce? A kolik by reálně potřeboval?

V příštím roce by do výstavby silnic II. a III. třídy mohlo jít v Karlovarském kraji ze všech zdrojů zhruba 500 milionů korun. Z toho samotný kraj počítá pro rok 2024, nad rámec běžné letní a zimní údržby a běžných oprav, s částkou asi 100 milionů korun. Skutečná potřebná roční částka se těžko odhaduje. Ale s ohledem na nutnou stavební přípravu jednotlivých projektů a na potřebnou výrobní kapacitu stavebních firem v regionu můžeme za optimální považovat částku ve výši zhruba 800 milionů korun. Nejdůležitější ale je, aby jakékoliv navýšení nebylo skokové a jednorázové a aby bylo avizováno v dostatečném předstihu, právě s ohledem na včasné zajištění přípravy staveb a na přizpůsobení se kapacitám stavebních firem.

Které akce v roce 2024 pokládáte za nejvýznamnější?

Z evropských dotací bude například dokončena modernizace průtahu silnice II/217 v Aši s celkovými náklady zhruba 113 milionů korun. Přes dálnici D6 mezi Loktem a Novým Sedlem bude také vybudován nový most za zhruba 55 milionů korun. Dále se chystáme realizovat statická zajištění silnic v místech, kde došlo v minulých letech k sesuvům, a silnice jsou havarijnímu stavu. Půjde například o statické zajištění silnice II/210 Jindřichovice – Rotava s náklady ve výši 24 milionů korun nebo statické zajištění silnice III/22127 ve Velichově za zhruba 14 milionů korun.

Statické zajištění silnice Vojkovice-Velichov. Foto: Krajský úřad Karlovarského kraje
Je nějaký projekt, který byste rádi realizovali, ale víte, že na něj budou finance chybět?

V současné době se připravuje projekt II/205 Silniční obchvat Veselov, který bezprostředně navazuje na plánovanou výstavbu dálnice D6 v úseku Knínice – Bošov. Na tuto stavbu nám ale chybí zhruba 200 milionů korun. Proto se budeme snažit získat finanční prostředky pomocí bankovního úvěru.

Mezi akcemi, které začaly už letos, je například modernizace silnice Toužim-Smilov, o jak velký projekt se jedná? Projekt by měl být hotový v příštím roce, které významné akce ukončíte ještě letos?

U modernizace silnice II/207 v úseku Radyně – Smilov se jedná o projekt s celkovými náklady ve výši zhruba 82 milionů korun. V letošním roce bude ještě dokončena výstavba nové kruhové křižovatky silnic II/214 a III/2148 v Chebu, Podhradu. Akce je dotována Evropskou unií a celkově vyjde na zhruba 21,5 milionu korun.

Kolik celkem letos kraj investuje do modernizací a výstavby silnic?

Na investice do výstavby a modernizace silnic by v letošním roce mělo jít celkem asi 380 milionů korun.

Měli jste letos i jiné dopravní projekty, jaké?

Karlovarskému kraji se letos podařilo završit zakázku na nákup 170 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn o celkovém objemu 1,3 miliardy korun. Díky historicky největší dotaci dosahující téměř 600 milionů korun, kterou se nám podařilo získat z fondů Evropské unie, jsme mohli nejenom pro obyvatele našeho regionu, ale pro všechny, kteří jezdí na našich pravidelných linkách, nakoupit moderní CNG autobusy. Našim cílem bylo vytvořit systém trvale udržitelné a ekologicky šetrné hromadné autobusové dopravy. Postupně tak dojde k úplnému vyřazení všech vozidel využívajících staré klasické naftové motory.

Plánujete v oblasti dopravy kromě investic do silnic ještě nějaké jiné dopravní projekty například i v následujícím roce?

Pokračuje příprava projektu prodloužení a rozšíření přistávací dráhy na Letišti Karlovy Vary. Základní parametry dráhy se od její výstavby v padesátých letech minulého století dodnes prakticky nezměnily a nedostatečná šířka a délka dráhy způsobuje významná provozní omezení, která jsou pro další potencionální letecké dopravce neakceptovatelná.

Jak se v kraji připravujete na zimu a údržbu komunikací? Co to obnáší?

Tak obecně to zahrnuje přípravu lidí odpovědných za provádění zimní údržby, přípravu techniky, zásob posypového materiálu, ale i přípravu silnic samotných, v rámci které dochází například k instalaci sezónního dopravního značení nebo sněhových tyčí. V současné chvíli, jako již každoročně, je veškerá technika na zimu připravena. Sklady byly plně doplněny posypovou solí už v průběhu léta. Od 1. listopadu je zároveň v provozu pracoviště centrálního dispečinku zimní údržby fungující v režimu dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu. V minulých dnech jsme evidovali první výjezdy sypačů zejména v oblasti Božího Daru v Krušných horách. 

Tereza Čapková

Čtěte také:

Do silnic chceme investovat v příštím roce 2,2 miliardy korun, říká náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš

Příští rok počítáme se 60 investičními akcemi, říká radní pro dopravu Královehradeckého kraje Václav Řehoř