Stávající konsorcium firem vedené společností Kapsch, které vybírá mýto na českých dálnicích, se po změnách podmínek, které stanovuje stát, tedy že na silnicích I. tříd bude vybírat nulové mýto, nabízí novou cenu. Vychází přitom z toho, že stále platí předběžné opatření ÚOHS, které zakazuje Ministerstvu dopravy ČR uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky.
Necelých 7 miliard korun. To je suma, za kterou chce společnost Kapsch, provozovat výběr mýtného na českých dálnicích a silnicích od 1. ledna 2020. Dnes ráno její zástupci poslali ministru dopravy Danu Ťokovi tuto nabídku s tím, že platí do 30. června 2019.
„Protože právně nesouhlasíme s tím, jak bylo ukončeno zadávací řízení na veřejnou zakázku „Systém elektronického mýtného“ a vzhledem k tomu, že ve všech svých podáních tvrdím, že, ze zachování provozu stávajícího ESVZ je řešení ekonomicky nejvýhodnější pro Českou republiku a jeií daňové poplatníky, což teď navíc podporuje i skutečnost, že bylo rozhodnuto o nulové sazbě mýta na silnicích I. tříd, rádi bychom našemu tvrzení dali i právní relevanci, Tímto dopisem činíme České republice závaznou nabídku na provoz stávajícího systému,“ píše jednatel Kapsch Telematic Services Karel Feix.
Nabídnutá cena 6,9 miliardy korun na 10 let provozu mýtného je o 3,85 miliardy nižší, než suma, kterou nabídlo konsorcium firem Czech Toll. To vybralo ministerstvo dopravy jako vítěze veřejné zakázky (psali jsme v dubnovém textu Mýto bude pro stát vybírat Kellnerovo konsorcium). „Podle nás je stávající smlouva, kterou už ministerstvo uzavřelo neplatná, a proto můžeme nabízet další varianty. Vycházíme tedy z toho, co říkal předseda ÚOHS Petr Rafaj v Otázkách Václava Moravce někdy před prázdninami,“ dodal pro Ekonomický deník Feix.
Mohlo by vás zajímat
Důvodem pro tento krok je podle Feixe mimo jiné skutečnost, že ministerstvo upustilo od záměru vybírat mýto i na 900 kilometrech silnic I. tříd, což bylo podmínkou původně vyhlášeného tendru. Na základě tlaku Asociace krajů, Svazu měst a obcí a řady dalších regionálních politiků, kteří se báli obrovského ekonomického dopadu na nejmenší regionální podnikatele, ministerstvo oznámilo, že na těchto úsecích bude vybírat nulové mýto. Vyzvalo však zástupce regionů, aby stanovili úseky, kde by bylo ekonomicky smysluplné mýto vybírat. K dohodě o tomto postupu sepsaly všechny strany memorandum.
Podle právníků Kapsche však v této fázi vyvstává otázka, jestli se zástupci ministerstva chovají jako řádný hospodář, když nechají zbudovat systém, který bude generovat jen náklady, ale nebude mít žádné příjmy.
Jiří Reichl