Nový mýtný systém stojí daňové poplatníky miliardy navíc, ale žádné benefity pro státní kasu nepřinese. To vyplývá z prohlášení ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Podle něj se má v roce 2020 vybrat od kamionů na takřka dvojnásobné zpoplatněné síti pouhých 12 miliard korun. Stejnou částku by přitom v příštím roce vybral i stávající plně funkční mýtný systém v majetku státu. Ten však vlastní systém navzdory celoevropským trendům jednoduše zcela nehospodárně a bez ohledu na vzniklé finanční ztráty vypne.
Celých 1,5 miliardy korun z ročních 12 miliard má tvořit výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích 1. tříd. I to je ale částka, která vyvolává přinejmenším pochybnosti. „Propočtem dopravních intenzit na konkrétních jedničkách spolu s mýtnými tarify se bude roční výběr pohybovat reálně kolem 900 milionů korun,“ doplňuje David Šimoník. Dokonce i provozní náklady nového mýtného systému od skupiny PPF budou podle slov ministra Kremlíka zřejmě nakonec vyšší než setrvání u provozu stávajícího státního mýtného systému. Ministr mluvil o desetině z ročního výnosu u nového systému, provoz současného mýtného systému by však přišel na pouhých 890 milionů korun za rok.
„Letos očekáváme roční výběr mýta na stávající zpoplatněné síti kolem 11,2 miliardy korun, v příštím roce bychom při pravidelném meziročním nárůstu atakovali 12 miliard,“ říká David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch, která dodala a pro stát provozuje stávající mýtný systém. Podle něj se na tom jasně ukazuje nejen nesmyslnost rozšiřování mýta na silnice nižších tříd navzdory protestům místních samospráv, ale i zbytečnost výměny fungujícího a splaceného mýtného systému. „Ministerstvo zaplatí miliardy za nový systém, rozšíří jej nesmyslně na silnice nižších tříd, zvýší provozní náklady, a nevybere ani korunu navíc. Bude to pro stát skutečně výhodné?“ ptá se Šimoník.
Rok | Vybrané mýtné (Kč) |
2015 | 9 732 139 723 |
2016 | 9 887 562 228 |
2017 | 10 403 664 396 |
2018 | 10 816 955 337 |
2019* | 11 200 000 000 |
*předpoklad (1. pololetí 5,6 mld. Kč) |
Absurdní na rozšiřování mýta do regionů je, že způsobí pouze chaos na tamních silnicích (viz České a německé obce u hranic založí iniciativu proti kamionům), peníze z mýta na silnicích 1. tříd zaplatí hlavně místní podnikatelé či provozovatelé veřejné autobusové dopravy. Představuje to další daňovou zátěž pro venkov.
S ohledem na trend dosavadních výběrů mýtného za posledních 5 let (viz tabulka) je zřejmé, že nový systém sice přinese jinou technologii pro výběr mýtného, ale jinak nic. Tedy až na vyšší provozní a pořizovací náklady, navýšené o umrtvení stávajícího systému v hodnotě minimálně 3 miliard Kč. „Takový způsob hospodaření a rozhodování se zdá být velmi podivným,“ uzavřel David Šimoník z Kapsche.
-red-