INZERCE

Foto: eWayBW

Kamiony s trolejemi. V Německu testují nový systém eWayBW

Výstavba pilotní linky eWayBW je hotová, a tak v Bádensku-Württembersku začali s pravidelným testovacím provozem. Po úspěšném dokončení přípravných prací, které zahrnovaly mimo jiné realizaci testovacích a seřizovacích jízd a školení hasičských jednotek, záchranných složek, provozního personálu a řidičů, je možné trolejový systém určený pro elektrická nákladní auta odzkoušet přímo v terénu. Informovalo o tom německé ministerstvo dopravy.

Pro zahájení pravidelného provozu jsou k dispozici dva nákladní vozy s trolejovým vedením od společnosti Scania. Do poloviny října se přidají další tři vozidla. Cílem pilotního projektu je elektrický provoz hybridních nákladních vozidel s trolejemi za účelem rozšíření předchozích znalostí z této oblasti. 

Další technologie pro srovnání

Celkově najedou trolejové vozy více než sto tisíc kilometrů za rok. Během tří let skutečného provozu ale nebudou v provozu jen náklaďáky s trolejemi. Aby bylo možné výsledky později porovnat, použijí se i další alternativní pohonné technologie. Patří k nim i nákladní automobil na vodíkové/palivové články od společnosti Iveco Nikola a nákladní automobil na biometan od firmy Iveco. 

Kromě toho se otestuje také bateriový elektrický nákladní vůz se sběračem a čistě bateriový nákladní vůz společností Daimler AG a IVECO či vozidla na syntetická paliva. Budou tak zastoupeny všechny v současné době slibné pohonné technologie pro silniční nákladní dopravu šetrnou ke klimatu. 

„Můžeme dosáhnout maximálního využití testovacích vozidel, a tak znovu zdůraznit náš cíl, kterým je prosazení technologie trolejového vedení pro silniční nákladní dopravu jako součást terénního testu. Jsem proto velmi rád, že po čtyřech letech příprav konečně začíná běžný nepřetržitý provoz,“ uvádí ministr dopravy Winfried Hermann.

Provoz a monitorování

Výstavbu trolejového vedení měla na starosti regionální rada v Karlsruhe. Samotný provoz řídí středisko mobility Bádensko-Württembersko, které je součástí regionální rady v Tübingenu. Projekt je zároveň vědecky monitorován – v čele výzkumného konsorcia eWayBW stojí Fraunhoferův institut pro výzkum systémů a inovací.

Foto: Německé ministerstvo dopravy

O provozní řízení systému se stará Netze BW. Elektrotechnické monitorování se provádí prostřednictvím síťového řídicího centra North v Heilbronnu, údržby a servisu systému na místě provozním servisem Netze BW v Ötigheimu, který se nachází v bezprostřední blízkosti systému eWayBW. 

Veřejná podpora projektu

Celkové náklady na projekt se pohybují kolem 28 milionů eur. Zahrnují jak plánování, stavbu a provoz, tak i doprovodný vědecký výzkum. Celkem 26,4 miliony na projekt přispělo ministerstvo pro životní prostředí, ochranu přírody a jadernou bezpečnost prostřednictvím programu financování na obnovitelná zařízení. 

Vlastní státní příspěvek se pohybuje okolo 1,6 milionu eur. Stát má rovněž zájem na účasti na výzkumném projektu a na propagaci inovativních technologií.

Další vývoj technologie trolejového vedení pro nákladní silniční dopravu ministerstvo podporuje již řadu let. Do roku 2024 plánuje zafinancovat celkem tři úseky. Kromě projektu eWayBW v Bádensku-Württembersku běží také projekty ELISA a FESH na dálnicích v Hesensku a Šlesvicku-Holštýnsku. Kamiony s trolejovým vedením zde působí již od roku 2019. Na všechny tři projekty chce ministerstvo přispět celkově asi 103 miliony eur.

Tomáš Rovný