Parkují na výjezdech z odpočívek na dálnice, pod mosty i na odstavných plochách podél silnic. V Česku aktuálně chybí 1898 parkovacích míst pro kamiony. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu to ohrožuje bezpečnost provozu. Od roku 2015 do loňska přitom vzrostl provoz kamionů na tuzemských dálnicích o 35 procent.
Spolu s provozem stoupá i poptávka po parkovacích místech, kterých se ale dlouhodobě nedostává. Nejvyšší kontrolní úřad podle materiálu, který má Ekonomický deník k dispozici, upozornil na to, že ministerstvo dopravy nesplnilo cíle, které mu zadala vláda. Do roku 2023 měl resort vybudovat celkem 1500 nových parkovacích míst pro nákladní dopravu. Nakonec ale vzniklo podle kontrolorů jen 407 míst.
Celkem evidovalo Ředitelství silnic a dálnic na konci roku 2024 na tuzemských dálnicích 144 odpočívek s 3485 parkovacími místy pro nákladní automobily.
O desítky nákladních vozů více

Kvůli nedostatku míst parkují často kamiony i tam, kde už je plno. Konkrétním příkladem je dálnice D1 a odpočívka Pávov s 15 parkovacími místy.
Podle kontrolorů tu parkovalo v průměrném pracovním dni roku 2022 až o 59 nákladních automobilů více. A obdobná situace byla i na dalších odpočívkách na D1.
Mohlo by vás zajímat
V současnosti je podobnou situaci možné vidět i na jiných dálnicích. Například směrem na Hradec Králové stojí na D11.
Odloženo, zrušeno
Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu prověřovali přípravu 74 nových či rozšiřovaných dálničních odpočívek, do které Ředitelství silnic a dálnic investovalo v letech 2018 až 2024 celkem 441 milionů korun. V 19 případech byla příprava odložená nebo zastavená. Plán zároveň zahrnoval i 18 prioritních odpočívek, které měly být hotové do roku 2023. V době kontroly však nebyla vybudována ani jedna.
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu vadí také absence informačního systému o volných místech na odpočívkách pro nákladní automobily s možností rezervace. I když měl být hotový do roku 2020, není dodnes v provozu.
Na odpočívkách zároveň chybí bezpečnostní prvky, jako je oplocení, kamerový systém nebo třeba rampy na odstraňování sněhu. V Česku existuje jen jedna, zatímco v Polsku jich mají 13.
Nevýhodné smlouvy trvají
Výtky mají kontroloři i k tomu, že Ředitelství silnic a dálnic nepřistoupilo k ukončení nevýhodných nájemních smluv s provozovateli čerpacích stanic a občerstvení na odpočívkách, což dlouhodobě snižuje příjmy státního podniku.
Na nedostatek míst podél dálnic dlouhodobě upozorňuje Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Martin Felix ze sdružení dříve Ekonomickému deníku sdělil, že se sice jejich počet poslední dobou zvyšuje, vzhledem k absenci až dvou tisíc parkovacích stání to ale zatím nestačí a „ještě nějaký rok stačit nebude“.

„Ředitelství silnic a dálnic v posledních letech zvýšilo aktivitu a je třeba férově uznat, že to nemá snadné. Kromě financí především kvůli legislativě, která umožňuje nekonečné zdržování přípravy staveb. V tomto případě hlavně ze strany pseudoekologických organizací a přilehlých obcí, které výstavbu mnohdy iracionálně komplikují, přestože parkoviště vznikají na izolovaných místech za plotem,“ uvedl Felix.
Letos mělo Ředitelství silnic a dálnic do samostatně budovaných odpočívek investovat miliardu korun. Další odpočívadla budou součástí nových kusů dálnic. Vzniknout má do konce letošního roku téměř 630 nových parkovacích míst, zhruba polovina z nich pro nákladní auta. Meziročně by tak mělo jít o celkový nárůst téměř o 50 procent.
