INZERCE

Mýto, registrace, kontrola, CzechToll. Foto: CzechToll

Kamiony budou přispívat více peněz na protihlukové stěny. Mýtné bude obsahovat i poplatek za hluk a znečištění

Sazby mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 tuny se od 1. ledna 2021 změní, rozhodla o tom včera vláda. Poplatek za užití dálnic a některých silnic I. třídy bude nově třísložkový. Kromě sazby za užití komunikace bude také započten poplatek za hluk nebo znečištění. Vybrané peníze půjdou zpět do infrastruktury a využijí se ke zmírňování dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.

Výše poplatku za hluk z provozu se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla. Výše poplatku za znečištění ovzduší se počítá podle emisní normy, hmotnosti vozidla a počtu náprav. Se stoupající normou poplatek klesá, s váhou a počtem náprav stoupá, u vyšší emisní normy než EURO VI, je poplatek nulový i pro vozidla nad 12 t. bez ohledu na počet náprav.

Poplatek za znečistění ovzduší a poplatek za hluk z provozu navrhuje Ministerstvo dopravy ve výši maximální povolené hranice stanovené evropskou směrnicí. Zavedení třísložkové struktury sazeb mýtného se projeví navýšením předpokládaného výnosu z mýtného v roce 2021 v porovnání s rokem 2019 o cca 1,6 miliardy korun, celkem lze očekávat výnos kolem 12,6 miliardy korun, které Státní fond dopravní infrastruktury opět investuje do dálnic a silnic I. třídy.

O rozšíření mýtného na nových 900 kilometrů silnic jsme loni psali pravidelně. Připomeňte si, které úseky jsou nově zpoplatněné

Kde všude se bude na „jedničkách“ nově platit mýto? Mapa a tabulka uvnitř

„Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic I. třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí. Z okolních zemí mají externality v mýtných sazbách zahrnuté Rakousko a Německo, jdeme tedy stejným směrem,“ vysvětluje ministr dopravy Karel Havlíček.

Od ledna se zároveň zvýší slevy na mýtném

Návrh nařízení vlády kromě zavedení nových poplatků přináší úsporu v předpisu mýtného pro autobusy ve výši cca 38 milionů korun ročně. Jako snaha minimalizovat dopad navýšení předpokládaného předpisu mýtného v roce 2021 na dopravce a spotřebitele, se navrhuje změna mezních hodnot pro výpočet slev na mýtném, které přinesou navýšení slev na mýtném o cca 43 milionů korun.

Pokud celková výše uloženého mýtného za kalendářní rok dosáhne 75.000 Kč, poskytne se sleva ve výši 5 %, pokud bude 110.000 Kč, poskytne se sleva ve výši 8 %, při poplatku vyšším než 190.000 Kč, poskytne se sleva ve výši 11 % a nad 300.000 Kč, bude sleva ve výši 13 %.

Současně dochází ke změně emisních kategorií, kdy z emisních kategorií EURO 0–II; EURO III a IV; EURO V; EEV, EURO VI a vyšší se přechází na emisní kategorie EURO 0–IV; EURO V, EEV; EURO VI; emise lepší než EURO VI, a to z důvodu podrobnějšího rozlišení největší skupiny vozidel, resp. vozidel s největším podílem na dopravních výkonech. Celkové sazby mýtného pro vozidla v emisní kategorii EURO 0–IV budou nižší v porovnání se stávajícími sazbami mýtného. Důvodem je to, že u vozidel s horšími emisními třídami EURO bylo jejich zpoplatnění vyšší než by mělo být.

Nařízení vlády o výši časových poplatků, sazeb mýtného, slevy na mýtném a o postupu při uplatnění slevy na mýtném je k dispozici ve veřejné knihovně připravované legislativy.

-red-, -chl-