Dálnice v Česku nemají dostatek parkovacích míst pro kamiony, stále jich stovky chybějí. Jak se s tím vypořádá nová inspekce silniční dopravy, která bude kontrolovat povinné zastávky řidičů?
Okolo silnic chybí podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zhruba 1300 míst. Pro řidiče kamionů, kteří musí dodržovat podle evropských norem po každých 4,5 hodinách povinnou bezpečnostní přestávku v délce aspoň 45 minut, to znamená komplikace při plánování cesty. A ne vždy to vyjde.
Ohrožení lidských životů
Od 1. července má začít fungovat nová Inspekce silniční dopravy (INSID). Zaměří se na to, zda řidiči dodržují zmíněnou dobu řízení a odpočinku, prověřovat bude také hmotnost u kamionů nebo zajištění nákladu. Kontroloři budou zjišťovat i technický stav vozidel. Zároveň budou mít pravomoc kontrolovat provozovny dopravců.

Současná ředitelka Centra služeb pro silniční dopravu Lenka Ptáčková Melicharová, která povede i novou silniční inspekci, ke svému jmenování Ekonomickému deníku sdělila, že bude jejím cílem, aby se inspektoři soustředili především na oblasti, které mají přímý dopad na bezpečnost na silnicích: „Tedy na přestupky, které ohrožují lidské životy – například špatně zajištěný náklad, technicky nezpůsobilé vozidlo nebo neodpočatý řidič.“
Jednou a dost?
Bude se přihlížet k nedostatku parkovacích míst? „Jednorázové porušení s věrohodným vysvětlením lze vnímat jinak než pravidelné porušování,“ uvedl šéf oddělení vzdělávání a metodiky mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu Milan Špás.
Upozornil však, že jezdí-li řidič pravidelně stejnou trasu a opakovaně tvrdí, že ho „překvapilo plné parkoviště“, je to těžko obhajitelné. Zvlášť pokud si mohl přestávku naplánovat.
„Inspektoři přistupují k zákonnému dohledu zodpovědně a důsledně. Zároveň ale vždy posuzují konkrétní situaci. Faktory, jako je nedostatek vhodných míst k odpočinku, hrají v hodnocení roli, ale nejsou automatickou omluvou,“ dodal Špás. Cílem inspekce není podle něj postihovat řidiče za každou cenu, ale chránit bezpečnost provozu a zajistit dodržování pravidel.
Mohlo by vás zajímat
Kapacita stále nestačí
Počet parkovacích míst podél dálnic se podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe poslední dobou zvyšuje. Vzhledem k absenci jednoho až dvou tisíc parkovacích stání to ale zatím nestačí a „ještě nějaký rok stačit nebude“.
„ŘSD v posledních letech zvýšilo svou aktivitu a je třeba férově uznat, že to nemá snadné. Kromě financí především kvůli legislativě, která umožňuje nekonečné zdržování přípravy staveb. V tomto případě hlavně ze strany pseudoekologických organizací a přilehlých obcí, které výstavbu mnohdy iracionálně komplikují, přestože parkoviště vznikají na izolovaných místech za plotem,“ uvedl Felix.
Letos ŘSD investuje miliardu
V letošním roce má ŘSD do samostatně budovaných odpočívek v plánu investovat miliardu korun, další finance poputují do odpočívadel, která jsou součástí nových dálničních úseků. Vzniknout by mělo téměř 630 nových parkovacích míst, zhruba polovina z nich bude určena pro nákladní auta. Meziročně jde o celkový nárůst míst téměř o 50 procent.
Zásadní letošní akcí je rozšíření největší české odpočívky v Rozvadově u hranic s Německem. Práce mají dosáhnout 648 milionů korun bez DPH.

Felix také upozornil na kvalitu a bezpečnost stávajících parkovišť, z nichž vyhovuje podle něj minimum. A to především v oblasti sociálních a hygienických standardů. „Nutno přiznat, že ani v západní Evropě není s parkováním vše v pořádku, ale u nás je stav podstatně horší,“ dodal.
Zranitelní řidiči
Jak nedávno upozornil také Ekonomický deník, podle studie Evropské komise aktuálně chybí napříč Evropou celkem 390 057 bezpečných a zabezpečených parkovacích míst. Do roku 2040 by to mělo být už 483 tisíc míst. Situace je problematická zejména v Německu, Belgii, Francii, Itálii a Španělsku. Země protínají hlavní evropské dopravní tahy, a jsou tak podle Komise zranitelné vysokou mírou kriminality zaměřené na řidiče i jejich vozidla.
Felix okomentoval také vznik silniční inspekce. Důležité podle něj je, že má být složená z vysoce kvalifikovaných odborníků. „Bude se zaměřovat na evidentně problematická vozidla, a to včetně zahraničních, aby netuzemští dopravci a řidiči byli v Česku pod stejným dohledem jako naši,“ doplnil Felix.
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia bude sledovat, zda „kontroly měří všem stejně“ a zaměřují se na podstatné věci. „Obecně považujeme za rozumné, že se policii uvolní ruce a silniční dopravu budou kontrolovat odborníci,“ uzavřel Felix.