Právě dnes budou poslanci Evropského parlamentu na plénu rozhodovat o klíčové normě pro autoprůmysl.  Prošla už v tom nejzelenějším výboru pro životní prostředí, a to poměrně komfortní většinou. Věřím proto, že má zpráva při hlasování v plénu projde,” uvedl v rozhovoru pro Ekonomický deník europoslanec Alexandr Vondra. 

Návrh Euro 7 je nakonec výrazně mírnější, než původní záměr. Do nového kompromisního návrhu se podařilo zahrnout všechny klíčové požadavky Česka a koalice států, které chtěly změnit původní striktnější návrh Evropské komise. Podle vás dnešní hlasování tedy dopadne dobře?

Ano, věřím, že má zpráva při hlasování v plénu dnes projde. Prošla už v tom nejzelenějším výboru pro životní prostředí, a to poměrně komfortní většinou. Historicky se tady v tom období podařilo tak poprvé v ‚zelených věcech’ dát dohromady koalici od prava do středu, to znamená bez zelených a socialistů, protože návrh Evropské komise ohledně Euro 7 byl skutečně velmi špatný.

Připomeňte prosím jak moc špatný.

Hned ze dvou hledisek. Především by to způsobilo obrovské potíže automobilovému průmyslu, který potřebuje inovovat a ne dál škrtit spalovací motory. Je potřeba se připravit na elektrifikaci. A pro nás, pro Česko, je to klíčové, protože automobilový průmysl představuje deset procent HDP a ještě více pracovní síly. A za druhé, pokud by prošel návrh Komise, tak by automobilky vyřadily z výroby levnější vozy se spalovacím motorem, takže lidé, kteří nemají na to, aby si kupovali bavoráky a mercedesy, by si vlastně neměli co koupit, protože elektromobily jsou drahé a stát je nemůže sponzorovat, na to nemá prostředky v rozpočtu. Takže by jim zbývala jediná možnost, kromě bicyklu, nakupovat si ojetiny ze Západu, což by ještě zhoršilo životní prostředí.

Dá se tak říci, že se nakonec z Euro 7 stalo Euro 6.

Ano, my jsme to osekali do značné míry na úroveň Euro 6, ještě lepší je pozice Evropské rady. A pak už, pokud to plénum schválí, bude probíhat trialog, kdy se bude hledat kompromis mezi Evropským parlementem a Evropskou radou. Ale věřím, že budeme nakonec blíže tomu, co schválila Rada, víceméně na úrovni zmíněné Euro 6. Jediné, co tak norma přinese nového, je omezování emisí mikroplastů z pneumatik a brzd. Což se ale týká všech automobilů, nejen spalovacích, tedy i elektroaut, proto je to férové a je to věc, která dává smysl, protože mikroplasty představují skutečně problém. Takže jsem optimista a věřím, že to dobře dopadne.

Aktuální lhůty, do kdy výrobci musí nové požadavky plnit, jsou teď už adekvátní? 

V mé zprávě se lhůty výrazně prodloužily, zhruba o rok až dva, tak aby průmysl dostal více času se připravit a zároveň, aby Komise byla vystavená nějakému tlaku a to, co má udělat ona, udělala s předstihem, aby o to delší čas měly automobilky na přípravu. Obecně platí, čím více změn, tím více času na ně potřebujete. A tedy čím více se nakonec norma bude blížit setrvalému stavu na úrovni Euro 6 tak pak vlastně nejsou potřebné tak dlouhá přechodná období s výjimkou zmíněných plastů u pneumatik a brzd. 

Lhůty tedy považujete za dostatečné?

Ano. Průběžně jsme je s autoprůmyslem konzultovali a navrhli jsme delší lhůty než Rada. 

Vnímáte ještě tedy vůbec nějaké riziko, které by mohlo nečekaně nastat? 

Parlament je těžko ovladatelený živočich, ale já si teď už myslím, že to dopadne dobře. Protože výrazná většina zmíněného výboru byla pro. Sice zřejme budou socialisté i zelení zkoušet dávat různé pozměňovací návrhy, které by to mohly celé bourat, ale věřím, že neprojdou. 

Do kdy tedy padne definitivní rozhodnutí?

Závisí to hodně na španělském předsednictví. Ale myslím si, že budou mít zájem, aby to dotáhli, protože pro ně je automobilový průmysl důležitější než pro Belgičany, kteří převezmou předsednictví s příchodem Nového roku. Takže budou mít určitě snahu dokončit vše do Vánoc. 

Oproti loňskému návrhu Evropské komise se koalici zemí pod vedením České republiky podařilo vyjednat následující hlavní změny nařízení:

  • Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma EURO 6, a to včetně limitů testování. 
  • Lhůty pro účinnost normy byly odloženy, jak celou dobu navrhovala Česká republika. Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace.Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
  • Významným způsobem se povedlo upravit požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring). Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
  • Došlo k lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.
  • Nařízení nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví.

Monika Ginterová