INZERCE

John Mucha. Zakladatel Muchovy nadace, která pečuje o dílo Alfonse Muchy. Foto: archiv redakce

John Mucha požádal o odložení soudu s Prahou. Chce s vedením jednat o umístění Slovanské epopeje

John Mucha požádal Městský soud v Praze o odročení dalšího soudního stání ve sporu s hlavním městem, které je nařízeno na 20. února. Mucha tak chce vytvořit prostor pro jednání s novým vedením hlavního města pro nalezení důstojných prostor pro vystavení Slovanské epopeje, kterou pro Prahu vytvořil jeho dědeček Alfons Mucha. V případě, že se tak stane, všechny soudní spory ze strany Nadace Mucha budou zastaveny.

Nadace Mucha vede soudní spor s hlavním městem Praha. Před komunálními volbami na podzim 2018 a také krátce po nich, zaslal John Mucha představitelům města dva dopisy, ve kterých je informoval o své vůli soudní spory ukončit, když Slovanská epopej získá svůj domov a nabídl diskusi o spolupráci Prahy a Nadace Mucha. Další kolo soudního sporu mělo před soudem proběhnout 20. února. John Mucha ale podle zjištění Ekonomického deníku požádal soud o odročení dalšího stání, aby vytvořil prostor pro jednání s představiteli hlavního města Praha.

Už v listopadovém rozhovoru pro Ekonomický deník John Mucha řekl, že věří, že se s novým vedením města domluví. Proto se nyní rozhodl pro odklad soudního stání. „Věřím, že se mi brzo podaří domluvit osobní setkání. Myslím si, že nyní s novými zastupiteli máme ohromnou šanci a jedinečnou možnost zajistit, aby klíčové dílo mého dědečka našlo svůj finální domov,“ řekl v rozhovoru Mucha, který je předsedou správní rady Nadace Mucha. Ta byla založena v roce 1992. Nadace je majitelem největší a nejobsáhlejší kolekce prací Alfonse Muchy. Sbírka obsahuje na 3 000 uměleckých předmětů, olejomaleb, pastelů, kreseb, fotografií, soch, knih, šperků a všeho intelektuálního majetku souvisejícího se sbírkou.

O tom, že o dílo Alfonse Muchy je stále zájem svědčí také retrospektivní výstava, která skončila v neděli 27. ledna. V prestižní  Musée de Luxembourg ji pořádala Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais v koprodukci s Artemisií a spoluprací s Nadací Mucha. Stala se 3. nejnavštěvovanější výstavou historie, když ji navštívilo 324.040 návštěvníků. Úspěšnější byly jen výstavy Paula Cézanne a Marca Chagalla.

Prezentováno bylo 200 artefaktů, maleb, kreseb, grafik, ale také fotografií, šperků, ilustrací a reklamních obalů, například mýdel a sušenek, které ve Francii navrhoval. Návštěvníci tak mohli objevit široký záběr Muchova díla. Důraz byl ale zaměřen na prezentaci plakátů a hlavně Slovanské epopeje, které byl věnován celý jeden sál.

Než Alfons Mucha vytvořil jejich 20 monumentálních pláten, nakreslil množství přípravných studií, skic a kreseb. „O Alfonse Muchu je ve světě zájem. Velice bych si ale přál, aby jednou v Praze byla Slovanská epopej prezentována ve svém „domově“ v zhmotnění celého tvůrčího procesu od začátku do konce.  Od prvních studií, skic, kreseb, fotografií až po finální plátna. Takový zážitek nebude mít obdobu nikde na světě a přispěje k jedinečnosti Prahy,“ říká John Mucha.

V Paříži, kde Mucha žil 18 let, byla poslední velká retrospektiva tohoto celosvětově ceněného umělce v roce 1980. Zásadním rozdílem byla ale odlišná koncepce obou výstav. Zatímco v roce 1980 byl Alfons Mucha představen jako mistr secese, nyní byl umělecký záběr širší: přechod z Art Nouveau ke Slovanské epopeji.

Mucha se ve Francii přátelil se s velkými umělci, například Paulem Gauguinem a Auguste Rodinem. Francii je tedy možné považovat za jeho druhý domov. „Musíme si uvědomit, co tvorbu Alfonse Muchy formovalo. Neméně důležitým jevem jeho života byla Paříž, ve které žil a tvořil téměř 20 let. V průběhu těchto let se jeho dílo posouvalo, měnilo a bylo poznáváno a objevováno. Díky němu se do povědomí dostávaly středoevropské folklórní motivy, které proslavil na celém světě,“  říká kurátorka  pařížské výstavy Tomoko Sato.

Alfons Mucha, rodák z jihomoravských Ivančic, kde se v roce 1860 narodil, byl nejvýznamnějším představitelem stylu Art Nouveau. V roce 1887 odešel do Paříže, kde zdokonalil své umění do jedinečného „Mucha stylu.“ Své mistrovství zhmotnil v monumentálním cyklu 20ti pláten Slovanské Epopeje.

 

Jiří Reichl