České dráhy v Jihočeském kraji nasadily do provozu první vlaky RegioFox. Jezdit začaly na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od prosince letošního roku, kdy začne platit nový jízdní řád, by mělo cestující na jihu Čech vozit sedm RegioFoxů, které propojí Tábor, Písek a Strakonice. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince se takzvané „lišky“ začínají konečně ve větším dostávat na koleje.
„Po úspěšném zajetí RegioFoxů na vytížené trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem startujeme jejich provoz i v Jihočeském kraji,“ uvedl Krapinec. Celkem si České dráhy od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60. Jezdit budou v sedmi krajích.
„Jen v letošním roce nám má výrobce dodat 59 těchto moderních jednotek, které postupně zamíří na tratě hned v sedmi krajích po celé republice, sedm z nich bude nasazeno právě zde na jihu Čech,“ zmínil Michal Krapinec. České dráhy tak podle něj cestujícím nabízí vyšší komfort cestování vlakem, kde je samozřejmostí Wi-Fi, klimatizace a zásuvky na dobíjení elektroniky.
Nové RegioFoxy podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah představují další dílek skládanky letošní rekordní obnovy vlakové flotily Českých drah. „Nasadíme do provozu zhruba 440 nových jednotlivých vozidel na regionálních i dálkových tratích,“ doplnil.
Mohlo by vás zajímat
Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) připomněl, že kraj s Českými drahami podepsal smlouvu v roce 2023. Na elektrifikované tratě pak zamířily RegioPantery. „Tohle je další krok, který jsme si s Českými drahami předsevzali. Tímhle způsobem zajistíme, že na našich tratích budou jezdit ty nejmodernějšími vlaky,“ poznamenal. Dodal, že kraj platí za dopravní obslužnost víc než 1,9 miliardy korun ročně.

Aktuálně budou dva spojené RegioFoxy jezdit na trati z Veselí nad Lužnicí přes Třeboň do Českých Velenic. Spoje podle člena představenstva Českých drah a náměstka generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiřího Ješety nabídnou kapacitu 230 míst k sezení a prostor pro 16 jízdních kol.
„Třetí RegioFox bude sloužit ke školení dalších strojvedoucích a personálu a také jako provozní záloha kvůli nutné údržbě a pro případ nenadálých událostí,“ uvedl Ješeta. Po zprovoznění mostu u Červené nad Vltavou se podle něj spolu se začátkem grafikonu 2024/25 všechny RegioFoxy přesunou podle požadavku objednatele na trať Tábor – Písek – Ražice – Strakonice.
České dráhy v Jihočeském kraji kromě RegioFoxů provozují i 14 elektrických jednotek RegioPanter určených pro regionální dopravu. Dalších pět jihočeských dvouvozových RegioPanterů druhé generace je již ve výrobě a budou uvedeny do provozu na jihočeských tratích během letošního roku.
Motorové RegioFoxy jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak podle Českých drah jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě. Po jejich dodání od výrobce budou podle státního dopravce postupně nasazovány do provozu na tratích v Jihočeském, Středočeském, Královéhradeckém, Pardubickém a v Plzeňském kraji, v Kraji Vysočina a také v Praze. Aktuálně již jezdí devět RegioFoxů na Vysočině a dalších sedm je nasazeno na vlacích v objednávce Pardubického kraje. Od zahájení zkušebního provozu v srpnu 2023 jezdí i ve Středočeském kraji.
(teč)