INZERCE

Společnost Maritime je prvním z intermodálních zákazníků společnosti DB Cargo UK, která používání ekologicky šetrného paliva zkouší. Foto: Pixabay

Ještě zelenější železnice? Ve Velké Británii zkouší místo nafty rostlinný olej

Zkráceně HVO, tedy palivo synteticky vyrobené procesem hydrogenačního zpracování z rostlinných olejů nebo živočišných tuků významně snižuje emise škodlivého oxidu uhličitého a oxidu dusíku při použití v naftových vozidlech. DB Cargo UK a Maritime Intermodal zkouší, jak stoprocentně obnovitelný rostlinný olej ošetřený hydrogenací funguje v železniční nákladní dopravě.

Dvě lokomotivy třídy 66 palivo zkouší na devatenácti cestách mezi přístavem Felixstowe a novým zařízením společnosti Maritime ve East Midlands. Palivo HVO dodávané společností Crown Oil je získáno z odpadních produktů a na trh je uváděno jako jedno z nejčistších a nejzelenějších paliv na světě.

Alternativa nafty

Společnost Maritime je prvním z intermodálních zákazníků společnosti DB Cargo UK, která používání ekologicky šetrného paliva zkouší. Jedním z důvodů je i cíl dosáhnout nulových emisí uhlíku v železničním průmyslu do roku 2050.

DB Cargo UK uvádí, že spolupracuje s řadou zákazníků, aby dokázala, že palivo HVO je životaschopnou alternativou k použití tradiční nafty.

„Velmi nás těší, že společnost Maritime souhlasila s tím, že bude prvním intermodálním zákazníkem, který s námi bude spolupracovat na tomto projektu. Ten by mohl v konečném důsledku vést k významnému snížení naší uhlíkové stopy a stopy našich zákazníků,“ říká vedoucí prodeje společnosti DB Cargo UK Roger Neary.

Doplňuje, že železniční nákladní doprava je již nyní mnohem šetrnější alternativou k silniční nákladní dopravě. Doufá proto, že se tímto způsobem podaří ještě více snížit uhlíkovou stopu a jednotliví dopravci budou muset v konečném důsledku přehodnotit své vlastní dopravní strategie. 

Více „zelenějších“ služeb

„Pokud chtějí snížit své vlastní emise uhlíku, pak je železniční doprava jasnou volbou oproti silnici,“ dodává Roger Neary.

Společnost Maritime je první, která se této intermodální služby účastní.

„Jsme přesvědčeni, že palivo HVO bude nakonec hrát zásadní roli při snižování emisí uhlíku v našich provozech. Těšíme se na výsledky, které, pokud budou úspěšné, nám umožní rozšířit portfolio našich služeb,“ říká generální ředitel Maritime John Bailey.

Společnost DB Cargo UK v současné době provozuje 228 dieselových a elektrických lokomotiv, které každý rok ve Velké Británii a do Evropy přepraví 37 milionů tun nákladu. Ročně spotřebuje okolo 45 milionů litrů nafty.

Tomáš Rovný