Evropský zabezpečovač (ETCS) v Česku denně používá 1600 vlaků na více než 620 kilometrech tratí. Provoz ale ještě zdaleka není bezproblémový. Jeho zavádění i půl roku od ostrého startu stále provázejí technické či provozní komplikace.

Jednou z nich byl případ z Letovic ze začátku června, kdy zastavily dva vlaky 53 metrů od sebe. Ukázal, že systém sice funguje, ale selhat může lidský faktor. A technologie se tomu bude muset přizpůsobit.

Bezpečnostní slabiny

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že podle dostupných informací strojvedoucí ve vlaku s ETCS přehlédl návěstidlo a zároveň „potlačil“ ETCS. Jde o funkci, kterou má systém kvůli posunům a manipulacím. Přestože se podle ministra nejedná o systémový problém, bude potřeba ladit to, jak bezpečnost zvýšit i v případě posunu.

Graf
Grafy počtu vozidel vybavených ETCS. Foto: MDCR

Další slabinou ETCS je zamrzání, jak se ukázalo v zimě. Podle Kupky by měl v polovině září jeden z dodavatelů technologie, společnost Alstom, upravit software. Řeší se i ochrana Dopplerových radarů, aby nedocházelo k potížím. Problémy měly v zimních měsících například Vectrony. Vlakům namrzalo rychlostní čidlo a nouzově zastavovaly. „Ladíme to tak, aby problém v zimě v budoucnu nastat nemohl,“ sdělil Kupka na dotaz Ekonomického deníku.

Sofistikovaný systém

Během všedních dnů také může podle Kupky docházet k 10 až 20 preventivním zastavením, tento výhled se podle něj naplnil. I když má systém dílčí nedostatky, zástupci ministerstva dopravy i Správy železnic ho hájí. „Po půl roce s výhradním provozem tohoto zabezpečovače a 20 milionech ujetých kilometrů na tratích s výhradním provozem se ukazuje, že zavedení tohoto sofistikovaného systému byl krok správným směrem,“ uvedl Kupka.

Údaje
Počty projetých návěstidel. Foto: MDCR

Unikátní zkušenost s provozem vede Česko podle Kupky k tomu, aby prosadilo spolu s Evropskou komisí důležité změny. „ Máme zkušenost s fungováním jednotlivých displejů a ikon, které slouží samotným strojvedoucím a snažíme se to uplatnit na evropské úrovni, tak aby se podmínky sjednotily. A pokud se hovoří o interoperabilitě, aby to platilo se vším všudy,“ sdělil Kupka.

Podpora přes 10,5 miliardy

Systém ETCS je aktuálně nainstalovaný do 1900 vozidel a na 1200 kilometrů železničních tratí. Ministerstvo dopravy podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv palubní částí ETCS částkou ve výši přes 10,5 miliardy korun. Celkové náklady zavádění systému na více než 4000 kilometrů tuzemských tratí do roku 2030 resort odhaduje na přibližně 32 miliard korun.

„Úctyhodných je nejen víc než 260 tisíc vlaků, které ve výhradním provozu od začátku roku jely, ale i to, že už v několika případech zabezpečovač zabránil vzniku mimořádné události. Nyní se spolu s partnery zaměřujeme na další naplňování Národního implementačního plánu ETCS,“ uvedl k tomu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Provoz pod ETCS se rozšiřuje

Měsíčně v České republice jezdí pod zabezpečovačem přibližně 60 tisíc vlaků. Jde o hlavní koridory pod výhradním provozem. V přepočtu to vychází na 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic.

mapa
Varianty traťová části zavádění ETCS. Foto: MDCR

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře také platí od 1. května opatření, které ukládá dopravcům s vybavenými vozidly a proškolenými strojvedoucími vést vlaky pod dohledem ETCS na dalších úsecích bez výhradního provozu. Jedná se o tratě Ejpovice – Plzeň – Cheb, Bohumín – Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Dětmarovice – Petrovice u Karviné a Odbočka Koukolná – odbočka Závada.

Koridory i regionální tratě

S instalací ETCS pokračuje Správa železnic aktuálně podle Jiřího Svobody na jižním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde by se měla zvýšit rychlost vlaků. Na začátku července bude hotový také projekt instalace ETCS na trati mezi Prahou – Uhříněvsí a pražským hlavním nádražím. Letos v prosinci přejde do výhradního provozu trať Praha – Kralupy nad Vltavou.

Ke konci roku by se měl spustit také provoz ETCS Regional na tratích Choceň – Litomyšl a Hrádek nad Nisou – Chrastava – Liberec. Správa železnic pracuje také na dalších regionálních tratích. Jde o úseky Třebovice v Čechách – Moravská Třebová, Beroun – Nižbor, Ejpovice – Radnice.

Mohlo by vás zajímat