INZERCE

Švédsko povoluje maximálně 630 metrů dlouhé vlaky. Foto: Pixabay

Jedna lokomotiva na 835metrový vlak. Testovací jízda do Švédska prověřila možné zvýšení kapacity

Na většině železničních cest pro nákladní vlaky aktuálně Švédsko dovoluje jen 630 metrů dlouhé vlaky. Švédové a Němci nyní společně testovali, zda by bylo možné na trať vpustit i delší soupravy. Na šestnáct kilometrů dlouhý Öresundský most, který spojuje Dánsko a Švédsko, vjel takto dlouhý vlak poprvé v historii.

Na testovací jízdě s 835 metrů dlouhým vlakem spolupracovala švédská dopravní správa společně s DB Cargo AG, DB Netze a Banedanmark a s dánským manažerem železniční infrastruktury.

Více vagonů, větší příjmy

Cílem testu bylo ověření možnosti navýšení kapacity pomocí delších, těžších a rychlejších nákladních vlaků tažených jednou lokomotivou. Provoz lokomotivy totiž představuje pro dopravce největší náklady, zatímco každý vagon navíc pro dopravce znamená i vyšší příjmy.

Testovací jízda se uskutečnila právě s jedinou lokomotivou. Vlak dlouhý 835 metrů vážil 2300 tun a pohyboval se rychlostí až 120 kilometrů za hodinu.

Povolená rychlost je však ve Švédsku stanovena individuálně pro každý úsek, v závislosti na systému návěstidel v kombinaci s brzdnými schopnostmi vlaku. Ty se odvíjejí od konkrétních vagonů, které jsou součástí nákladního vlaku.

Další testy v plánu

Kromě vlakové linky mezi městy Luleå a Narvik (v Norsku), kde mohou jezdit vlaky dlouhé až 750 metrů, jinde Švédsko povoluje maximálně 630 metrů dlouhé vlaky.

S vlakem o délce 835 metrů lze přepravit 55 kontejnerů o délce 45 stop. Oproti tomu u současně povolených vlaků je to jen 41 kontejnerů.

Záměrem Švédska je zvyšování kapacity přepravovaný nákladů a tím i snížení emisí z vnitrostátní dopravy o 70 procent do roku 2030 ve srovnání s rokem 2010.

Testovací jízda byla součástí projektu FR8RAIL II v rámci evropského programu výzkumu a inovací Shift2Rail. Švédská správa dopravy nyní plánuje další obdobné testy.

Lucie Přinesdomová

[td_block_15 modules_on_row="" hide_audio="yes" f_title_font_family="947" f_title_font_size="eyJhbGwiOiIxNSIsImxhbmRzY2FwZSI6IjE0IiwicG9ydHJhaXQiOiIxMiJ9" f_title_font_line_height="1.1" f_title_font_weight="700" title_txt_hover="#1e73be" modules_category="above" modules_category_padding="3px 4px 2px" f_cat_font_family="582" f_cat_font_weight="400" f_cat_font_transform="uppercase" f_cat_font_spacing="1" f_meta_font_family="582" f_meta_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsInBvcnRyYWl0IjoiMTIifQ==" f_meta_font_line_height="1" f_meta_font_style="italic" f_meta_font_weight="400" author_txt="#000000" date_txt="#000000" show_btn="none" show_excerpt="none" show_com="none" image_height="100" image_floated="float_right" show_cat="none" meta_padding="eyJhbGwiOiI0cHggMTBweCAwIDAiLCJwb3J0cmFpdCI6IjAgMTBweCAwIDAifQ==" all_modules_space="eyJhbGwiOiIzMCIsImxhbmRzY2FwZSI6IjIwIiwicG9ydHJhaXQiOiIxMCJ9" modules_divider="" category_id="_more_author" tdc_css="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" show_author="none" image_width="26" show_date="eyJwb3J0cmFpdCI6Im5vbmUifQ==" limit="3" sort="" image_size="td_324x400" offset="1" mx4f_title_font_family="948" el_class="single-related-articles" mx4f_title_font_size="14" mx4f_title_font_line_height="20px" mx4f_title_font_weight="700"]