Ministr a šedá eminence resortu, plus politický náměstek, který musí vrátit peníze za členství v dozorčích radách. Vedle toho příležitostný hráč pokeru a celoživotní stavař považující budovatele dálnic za spolek bláznů. Ve výčtu nechybí původní profesí nákupčí, výpravčí a odborář, kvůli kterému poprvé nevyjelo metro. Jedenáctka nejvlivnějších osobností české dopravy roku 2023 určitě nenudí.

Martin Kupka (ministr dopravy)

Novinář a náměstek hejtmana za ODS, kterého v roce 2017 katapultovalo do sněmovny rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, stalo se tak na úkor Petra Bendla, od prosince 2021 ministr dopravy kabinetu Petra Fialy. Ve vládě prosadil dle svých slov proinvestiční rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury v hodnotě 150 miliard korun. Vedle nutných úprav a běžné údržby tak bude pokračovat výstavba nových dálnic a modernizace železnic.

Ministr dopravy Martin Kupka na konferenci Ekonomického deníku. Foto: Radek Čepelák

Jakub Kopřiva + Tomáš Vrbík (náměstci ministra dopravy)

Absolvent právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. V resortu působí od roku 2005, posledních deset let zastává funkci náměstka pro řízení Sekce legislativní a právní.

Náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva. Foto: Ministerstvo dopravy

Do hledáčku médií se dostal především ve druhé polovině roku 2016, kdy místo tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka, podepsal podle mnohých nejkontroverznější kontrakt v dějinách ministerstva v podobě smlouvy s Kapschem na výběr mýta. Kauzu ustál, což z něj činí (zatím) pana nepostradatelného.

O druhou příčku se Jakub Kopřiva dělí s politickým náměstkem ministra Kupky, Tomášem Vrbíkem.

Exposlanec hájil jedno volební období barvy zaniklé US – DEU, v roce 2009 se vrátil do lůna ODS. Od června 2010 do března 2010 zastával post náměstka ministra životního prostředí v padlé vládě premiéra Petra Nečase.

Náměstek ministra dopravy Tomáš Vrbík. Foto: Ministerstvo dopravy

Na konci října média konstatovala, že Tomáš Vrbík bude muset vrátit částku cca 210 000 korun, které neoprávněně pobíral za členství v dozorčích radách ČD Cargo a ČD – Telematika, obě patří pod státní skupinu České dráhy.

V případě politických náměstků je totiž členství v rozporu příslušného paragrafu zákoníku práce.

Mohlo by vás zajímat

Michal Krapinec (České dráhy, a.s.)

Vcelku úspěšný hráč pokeru a absolvent právnické fakulty UK je ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah od začátku dubna 2022, výběrového řízení se účastnilo 11 uchazečů.

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Foto: Ministerstvo dopravy

Jednomyslná volba je vcelku pochopitelná, Michal Krapinec do té doby řídil dceřinou společnost ČD Telematika vlastnící komunikační infrastrukturu, kterou tvoří především strategické optické kabely. Kromě toho má zkušenosti z působení v ČD, ČD Cargo i ČD Logistic. Po uvedení do funkce prohlásil, že jeho mise v čele státního dopravce bude těžká, nikoli však sebevražedná.

Martin Borovka (Eurovia CS, a.s)

Od roku 2007 předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS, a. s., jejímž stoprocentním vlastníkem je od roku 2006 francouzská Eurovia S. A. Martin Borovka je zároveň generálním ředitelem koncernu, VINCI Construction CS, jehož je Eurovia CS součástí. V září 2019 v rozhovoru pro Radiožurnál prohlásil: „Řidiči nás nemají rádi, protože každý Čech rozumí fotbalu a pak ještě stavění dálnic“.

Generální ředitel společnosti Eurovia CS Martin Borovka. Foto: Martin Borovka

Firmu považuje za spolek bláznů, kteří chtějí stavět a ještě si za to nechat od řidičů nadávat.

Jak dále dodal, dálnice stavíme stejně rychle, jako na západ od nás. Za největší bohatství považuje lidi. Na dotaz, jak vidí vývoj stavebnictví, celoživotní stavař odpověděl, že „bude záležet především na vývoji všech faktorů, které obor ovlivňují.“

Didier Pfleger (Škoda Transportation, a.s)

Jediný cizinec mezi desítkou nejvlivnějších mužů české dopravy. Francouzský top manažer je ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele skupiny od února 2022.

Nový generální ředitel Škody Transportation Didier Pfleger. Foto: Škoda Transportation

Jedná se o „přestup“ roku, do té doby totiž Didier Pfleger působil ve společnosti Alstom, která je světovým lídrem v dopravním strojírenství, na starost měl divizi prodeje a výroby elektrobusů. Specialista na Blízký východ, jeho jmenování je proto spojeno s geografickou expanzí.

Tomáš Tóth (ČD Cargo, a.s)

Předseda představenstva lídra tuzemského trhu na poli nákladní železniční dopravy je absolvent dopravní fakulty Jana Pernera univerzity v Pardubicích od prosince 2020, do té doby zastával post výkonného ředitele.

Generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Foto: ČD Cargo

V ČD Cargo působí od roku 2007, svou kariéru začínal jako nákupčí v zásobování. Má zásluhu na investicích do vozového parku a koncepci obnovy a udržitelnosti vozidel. V říjnu upozornil na zvyšující se ceny elektřiny zásadně znevýhodňující nákladní železniční dopravce ve srovnání s kamionovými. Hrozbu přesunutí části zakázek ČD Cargo by se mohla v důsledku cenové energetické války přesunout ze železnice na silnici.

Radek Mátl (ŘSD)

Řízením Ředitelství silnic a dálnic byl absolvent oboru dopravní inženýrství a spojů na fakultě stavební ČVÚT v Praze dočasně pověřen v červenci 2019, po čtyřech měsících došlo na jmenování. Mezi jeho první „plnohodnotné“ rozhodnutí patřil časový posun plánované uzavírky D1, čímž vyhověl přání tehdejšího premiéra Andreje Babiše, za což se dostalo prostřednictvím premiérova twitterového účtu pochvaly.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Foto: Radek Mátl

Vzhledem k tomu, že k zastavení plánovaných prací došlo dvě hodiny před jejich začátkem, vyžadovala Eurovia kompenzaci nákladů v řádech miliónů korun. Věc skončila smírem, jak potvrdil Radek Mátl letos na sociálních sítích, ŘSD uzavřelo na konci srpna 2022 s Eurovia CS a.s, smlouvu, na realizaci stavby D1 za nabídkovou cenu 388.371 mil. korun.

Jiří Svoboda (Správa železnic)

Rodák z Ústí nad Orlicí začínal jako výpravčí, ředitelem Správy železnic je od roku 2018. Bydlí ve svém rodném městě, do Prahy jezdí denně vlakem, po cestě kontroluje trať a studuje podklady.

Šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Foto: Jiří Reichl

Občas využívá služeb soukromých dopravců, konkurence mu nevadí. Celoživotní optimista sní o vysokorychlostní trati Drážďany – Praha – Brno – Vídeň.

Aleš Willert (CS Cargo Holding a.s)

Generálním ředitelem skupiny působící vedle České republiky rovněž na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a na Ukrajině se stal v září 2018, ve společnosti je od roku 2010.

Generální ředitel CS Cargo Holding Aleš Willert. Foto: ČESMAD BOHEMIA

Skupina patří mezi největší středoevropské subjekty poskytující silniční, leteckou a námořní dopravu, včetně logistických služeb.

V červnu 2019 byl na tři roky zvolen viceprezidentem pro nákladní dopravu ČESMAD BOHEMIA.

Na konci října prohlásil, že očekává díky akvizicím nových zákazníků další růst.

Luboš Pomajbík (Odborový Svaz Dopravy)

Od roku 2008 odborářský boss věnuje nemálo energie organizování stávek řidičů autobusů.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Foto: Odborový svaz dopravy

Daří se mu se střídavými úspěchy, ten největší zaznamenal v červnu 2011, kdy se řidiči metra připojili k většině svých stávkujících pražských kolegů z MHD a metro tak poprvé v životě nevyjelo.

Stávka ovšem Pražany nevykolejila. V únoru 2017 vyrazil do boje za zvýšení platů řidičů autobusů s heslem: Peníze nebo stávka, celoplošnost se však nezdařila.

Petr Bošnakov