INZERCE

Výrobní linka Škoda Mladá Boleslav, ilustrační snímek. Foto: Škoda MB

Je to řízená likvidace pod hlavičkou Green Dealu, říkají ke krizi v autoprůmyslu Vondra i Turek

Krize, slovo, které zaznělo v souvislosti se současným vývojem v evropském automobilovém průmyslu během dnešní schůze Evropského parlamentu v podstatě v každém projevu europoslanců. Jak by se ale měla situace řešit, vidí zástupci jednotlivých stran i skupin naprosto odlišně. Kritika v projevech převládala. „To, čeho jsme svědky nyní, není transformace automobilového průmyslu v Evropě, je to jeho řízená likvidace. Likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise,“ uvedl například český europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR).

Výrobci podle Vondry prchají před drahými energiemi a „šílenými regulacemi“ do Ameriky, Číny a Indie. Miliony zaměstnanců podle něj jsou a budou na dlažbě. Automobilovému průmyslu podle Vondry nepomohou ani cla, která se chystá uvalit Evropská unie na dovoz čínských elektromobilů. Uvedl, že vše jen zdraží.

„Když něco nefunguje, musíme to změnit, musíme bez odkladu revidovat Green Deal, musíme rychle odložit pokuty, které mají začít nabíhat příští rok a jsou pro autoprůmysl doslova likvidační, musíme zrušit zákaz spalovacích motorů a umožnit konkurenční řešení na bázi technologické neutrality. To je jediná cesta, která může umožnit autoprůmyslu tady v Evropě přežít,“ řekl před europoslanci Vondra. Po jeho projevu následoval potlesk.

Dalším českým europoslancem, který vystoupil v Evropském parlamentu s kritikou, byl Filip Turek (Motoristé sobě) z uskupení Patrioti pro Evropu. Green Deal podle něj poškozuje jak automobilový průmysl v Evropě, tak i průmysl samotný. Automobilový průmysl je v Evropské unii podle Turka v historicky nejhorším stavu.

Varoval například před nákupy baterií do elektromobilů z Číny nebo takzvanými flotilovými emisemi. „Regulace, jako například cíle pro flotilové emise z roku 2025, to zabíjí náš průmysl. Hrozí nám, že ohrozíme výrobu dvou milionů ziskových vozidel, anebo že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur čistě proto, že lidé nechtějí kupovat elektromobily, to je šílené,“ uvedl Turek. Dodal také, že místo každé továrny, kterou zavřeme v Evropě, se dvě otevřou v Číně.

Dopadne Evropa jako Detroit?

Na plénu Evropského parlamentu vystoupil také český europoslanec Jan Farský (STAN) z frakce Evropské lidové strany (EPP), který naopak vidí řešení krize autoprůmyslu ve větší dostupnosti levných evropských elektromobilů, které by mohly konkurovat čínským importům. „Evropa by se měla zaměřit na inovaci. Naše ekonomika zůstala pozadu. Firmy přenášely svou produkci do Číny, převedly tam svůj know-how, čínští výrobci to zlepšili a teď jsou před námi a předběhli Evropu,“ podotkl Farský.

Také on zmínil flotilové emise. Ignorování pravidel se podle něj nesmí vyplatit, i přes obavy, že výrobci nesplní limity a budou muset platit pokuty. „Naše společnost závisí na tom, abychom respektovali pravidla, nepotřebujeme je ohýbat, potřebujeme dostupné evropské elektromobily,“ poznamenal. Bez nich bude podle Farského Evropa zaplavena levnými čínskými importy a dopadne jako americký Detroit.

Silně kritický byl k elektromobilům naopak slovenský europoslanec Milan Uhrík (Hnutie Republika) z frakce Evropa suverénních národů. Proslov odstartoval slovy, že když si kupoval automobil, byl buď benzínový nebo dieselový, a když si bude vybírat další vůz, bude opět dieselový. „Nebudu si na sílu kupovat elektrické vozidlo, které má krátký dojezd a nemám ho kde nabít,“ zmínil. Doplnil, že nejsou proti prodeji elektromobilů, ale jsou proti tomu, aby byly povinně vnucovány občanům, podnikatelům a automobilkám. „Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 se musí přehodnotit a zrušit a evropské automobilky nesmí být pokutovány za nesmyslné zelené nápady, které tady vymýšlejí kolegové, kteří jsou úplně odtržení od reality,“ uzavřel.

Francouzský europoslanec Christophe Grudler z frakce Renew Europe Group varoval před tím, že je evropský automobilový průmysl před kolizí a dodavatelské řetězce se zadrhávají. Je na to podle něj třeba reagovat. „Právě proto potřebujeme obnovenou strategii pro automobilový průmysl v prvních sto dnech nové Komise,“ zmínil.

Průmysl také podle něj potřebuje přehlednost, aby mohl investovat, aniž by se pravidla měnila každou chvíli. Zmínil i Operační program Spravedlivá transformace, který by se měl zaměřit na podporu nejvíce postižených regionů. Potřeba jsou finanční pobídky a daňový systém, který by byl příznivý pro energie. „Potřebujeme rozhodně reagovat tváří v tvář mezinárodním konkurentům, kteří zasypávají svůj průmysl dotacemi, a kteří nám nekale konkurují,“ sdělil Christophe Grudler.

Německý europoslanec Peter Liese, člen Křesťanských demokratů, uvedl, že automobilový průmysl je jedním z pilířů evropského hospodářství. Otázkou podle něj je, v čem je problém. V Německu podle něj lidé hovoří o chybách samotného daného odvětví, ale i chybách samotných členských států a chaotické politice. „Neznamená to ale, že bychom se měli vzdávat klimatických cílů. Musíme ale změnit metodu postupu. Potřebujeme technologickou neutralitu, musíme zrušit zákaz spalovacích motorů, je možné spalovací motor provozovat klimaticky neutrálně. Je to možné s klimaticky neutrálními palivy, takzvanými e-palivy,“ upozornil.

Dnes odpoledne také čeští europoslanci Ondřej Krutílek (ODS) a Alexandr Vondra společně informovali o dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, který podepsali poslanci z 23 členských zemí Evropské unie a pěti frakcí. V dopise upozorňují na problematické nastavení regulací i stanovené normy oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky.

„Jsme hluboce znepokojeni hrozbou mnohamiliardových pokut pro výrobce automobilů, kteří v příštím roce nedodrží stanovená pravidla a také cíle pro rok 2035, který bude fakticky znamenat konec automobilového průmyslu se spalovacími motory v Evropě,“ uvedl Krutílek. Komisi vyzývají, aby přijala opatření a co nejdříve přišla s revizí nařízení.

Na urychlení revize konce spalovacích motorů v roce 2035 a přehodnocení emisních limitů chce tlačit také český premiér Petr Fiala (ODS) společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Začátek října oznámili, že budou zároveň usilovat o zavedení mechanismů pro sledování vývoje na automobilovém trhu do strategie Evropské unie. Některé současné cíle EU jsou podle nich nereálné a ohrožují konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Stejný přístup chce ministerstvo dopravy prosazovat i při revizi emisních cílů pro těžká nákladní vozidla.

Tereza Čapková