Návrh na uvalení prozatímního cla na čínské elektromobily, který oznámila Evropská komise, je rozumný. Clo mohlo být i vyšší, myslí si to europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který opět uspěl v evropských volbách. Čínské elektromobily budou podle něj proudit do Evropy dál, protože výše cla bude snesitelná.

Evropská komise oznámila, že na dovoz elektromobilů z Číny by se mohlo vztahovat prozatímní clo až ve výši 38,1 procenta. Clo je navíc odstupňováno pro automobilky podle úrovně jejich spolupráce s unijní exekutivou. Nejnižší sazba je nastavena na 17,4 procenta. Jak oznámenou podobu cla hodnotíte? A splní podle vás účel?

Řekl bych, že ta cla jsou v kategorii velmi rozumná. Osobně bych se nebál ještě trochu přitlačit. Jak víme, tak USA uvalily na čínská elektroauta stoprocentní cla. Podle společnosti Rhodium, která provedla výzkum v této oblasti, by pro dorovnání konkurenční výhody musela EU uvalit na čínské elektrovozy cla ve výši 50 procent. Komise udělala tento krok, aby pohrozila Číně a uklidnila evropské automobilky, ale výrazná pomoc a řešení problému to opravdu není.

Může takové nastavení cla zbrzdit čínskou expanzi na evropský trh? Celkem mělo být v západní Evropě, včetně Velké Británie, za první čtyři měsíce letošního roku zaregistrováno 119 300 elektromobilů vyrobených v Číně. Jeden z každých pěti dovezených elektromobilů, tak pocházel z Číny.

To si nemyslím. Chvilkově vzroste cena, ale čínská elektroauta budou proudit do Evropy dál, protože výše cla bude pro Čínu stále snesitelná. Pro asijskou velmoc je Evropa lukrativním trhem, kde je velká kupní síla. Udělá všechno pro to, aby se jejich státem dotované elektromobily v EU prodávaly co nejdéle, za co nejvýhodnějších podmínek pro Čínu.

Například automobilka BYD by měla mít podle oznámení Evropské komise clo nastavené ve výši 17,4 procenta, jde přitom o jednoho z nejsilnějších světových hráčů v elektromobilitě, dává to smysl?

Nedává. U této automobilky bych čekal právě tu vyšší hranici. Tak malá výše cla ji nemůže nijak ohrozit. Zároveň si myslím, že je to jen začátek, a že po čase Komise sáhne k dalšímu navýšení. Je to i určité oťukávání, jak bude Čína reagovat.

Hrozí podle vás, že bude Čína clo obcházet dovozem přes jiné země jako prostředníky?

Ano, i o to je jedna z obav, že by Čína našla způsoby, jak své zboží dostat na evropský trh. Re-export či takzvaný trojúhelníkový obchod by mnohem výrazněji zaměstnal evropské úředníky v odhalování nekalostí ze strany Číny, která by chtěla cla obejít. Vyžadovalo by to posílení celních kontrol, dohody s třetími zeměmi, aby EU v této oblasti pomohly, posílení takzvaných pravidel o původu a v neposlední řadě by se mohlo sáhnout k sankcím až pokutám, což by ale výrazně zhoršilo vztahy s Čínou.

Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Číny. Jsou jejich obavy oprávněné?

Určitě ano, víme, že je to pro ně lukrativní trh. Zmíněné značky tam ročně prodají statisíce svých vozů, některé značky dokonce více než doma v Evropě. Problémem také je, že i díky otevřenosti a mezinárodní spolupráci jsme si přestali dávat pozor na ochranu domácího trhu a také na bezpečnost. Stalo se tak, že v rámci spolupráce evropské firmy vytvářely společnosti s čínskými firmami, které z toho dokázaly maximálně těžit.

Jaká odvetná opatření ze strany Číny by Evropu nejvíce bolela – a sáhne po nich podle vás Čína?

Pokud by sáhla k drastickému opatření a uvalila vysoká cla na dovoz evropských aut. To by především německé automobilky finančně velmi zasáhlo, proto také Němci tlačí na Komisi, ať jsou cla na čínská elektroauta co nejnižší. V důsledku ale čínské elektromobily škodí celému evropskému prostředí a dostávají evropské automobilky pod obrovský tlak, protože ty nejsou logicky schopny za takovou nízkou cenu podobné vozy vyrábět.

Evropská komise vyšetřování uzavře až na konci října, kdy má rozhodnout o případném uvalení dodatečných cel. Nakolik se může ještě situace změnit?

Významnou roli bude hrát hlas Německa, naopak Francie je pro co nejvyšší uvalení cel, protože jejich automobilky se soustředí spíše na evropský trh. Komise však tento krok signalizovala už před měsíci a lídři EU s ním vesměs souhlasí, bude se vést diskuze o tom, jaká ta výše cel bude a za jakých podmínek dojde k případnému navýšení.

Dá se z výsledků voleb do Evropského parlamentu předjímat, nakolik pak bude nová Evropská komise v nastavení cla Evropská komise konzistentní?

Evropský parlament se příliš nezměnil. Nejsilnější zůstávají lidovci, pak socialisté a evropští liberálové. Hlavní koalice tak bude s velkou jistotou beze změny. Šéfkou Komise zůstane s největší pravděpodobností Ursula von der Leyenová, která bude chtít slibu dostát. Proto si myslím, že se povede diskuze o výši cla. Nikoliv o tom, jestli cla zavést. To je už dané.

Jaké další nástroje má Evropská unie k ochraně svého trhu?

Evropská unie má k dispozici řadu nástrojů na ochranu svého trhu a domácího průmyslu před nekalou soutěží a nadměrným dovozem. Ať už se jedná o antidumpingová, antisubvenční či ochranná cla a kvóty nebo technické překážky obchodu, mezi které patří zpřísnění norem a specifikací pro dovážené zboží, a mnohé další. Páky rozhodně jsou, musíme se ale přestat Číny bát. To je rozdíl mezi Evropou a USA.

Tereza Čapková