Zlínský kraj se nechce smířit s tím, že by měl přijít o finance, které původně rozděloval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a nově je má řešit ještě neprojednaná novela zákona o rozpočtovém určení daní. V rozhovoru pro Ekonomický deník to zmínil náměstek hejtmana Radek Doležel (ANO). Popsal také plány kraje v oblasti dopravy, kterou má na starosti.
Ve Zlínském kraji začátkem listopadu po podzimních krajských a senátních volbách oficiálně převzala vedení nová kolice, ANO a STAN má v zastupitelstvu 25 ze 45 křesel. Vy pokračujete na svém postu náměstka hejtmana se zaměřením na dopravu. Je možné si zabilancovat? Co se podle vás v oblasti dopravy v kraji v uplynulém volebním období podařilo? A co naopak ne a využijete další mandát pro to, aby se to napravilo?
Podařilo se nám nastavit efektivní systém oprav silnic II. a III. třídy, investujeme do nich nejvíc peněz v historii a díky tomu je máme v nejlepším stavu za posledních dvacet let. Když jsme od našich předchůdců přebírali veřejnou dopravu, měli jsme jen smlouvu a nic dalšího nebylo připraveno. Za čtyři roky jsme však urazili obrovský kus cesty, integrovaná doprava nám dobře funguje, a dokonce jsme jako vůbec první v republice zavedli moderní mobilní aplikaci pro cestující FAIRTIQ. Naopak zatím bohužel nebyla dokončena dálnice D49 v úseku Hulín–Fryšták, jejíž výstavbu se nám podařilo po více než dvanácti letech odblokovat. Pevně věřím, že se tak stane co nejdříve.
Jaké závazky si v oblasti dopravy dala nová koalice? A jsou zakotveny v koaliční smlouvě?
Mohlo by vás zajímat
V koaliční smlouvě zakotveny nejsou, ta vymezuje jen základní rámec vzájemné spolupráce. Obsaženy budou v programovém prohlášení, na kterém aktuálně pracujeme a představíme ho do konce ledna.
Čeho byste rád dosáhl vy osobně?
Za sebe mám stanoveny tři hlavní priority, výstavbu dopravního napojení Zlína na dálnici D49, elektrifikaci železniční trati Otrokovice-Zlín-Vizovice a další rozvoj a posílení přeshraniční dopravy na Slovensko. První vlaštovkou je obnovení pravidelného vlakového spojení mezi Horní Lidčí a Púchovem od poloviny prosince. Tím ale nekončíme.
Začátkem letošního roku jste zmiňoval několik významných dopravních projektů Zlínského kraje, šlo o přestavbu silničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech, stavbu okružní křižovatky v Holešově u cukrovaru, průtah Halenkovic nebo opravu silnice mezi Bystřicí pod Hostýnem a Hlinskem pod Hostýnem. V jaké fázi jsou aktuálně akce?
Stavbu okružní křižovatky v Holešově i průtah Halenkovic se nám už podařilo dokončit a od podzimu tak slouží motoristům. Co se týká opravy silnice mezi Bystřicí pod Hostýnem a Hlinskem pod Hostýnem a přestavby mostu v Napajedlech, ty se letos úspěšně rozeběhly, teď na zimu byly práce přerušeny a pokračovat budou příští rok na jaře.
Které významné stavby chystáte v roce 2025?
Kromě už zmíněných budeme mimo jiné pokračovat také v opravách téměř deseti kilometrů důležité spojnice mezi Prostřední Bečvou a Velkými Karlovicemi, silnice mezi Uherským Hradištěm a Bílovicemi, průjezdních úseků silnic ve Slušovicích, Držkové a Litenčicích nebo opravách mostů ve Velkých Karlovicích, Nivnici a Lačnově.
V Poslanecké sněmovně čeká na projednání předloha zákona o rozpočtovém určení daní, novinkou je, že by měla zohledňovat délku silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci krajů. Polepšil by si podle vás kraj, kdyby byl zákon přijat?
Ano, zohlednění délky silniční sítě by našemu kraji významně pomohlo. Proto věříme, že novela zákona o rozpočtovém určení daní bude co nejdříve schválena. Naději nám dává i to, že do čela Asociace krajů České republiky byl nyní čerstvě zvolen náš hejtman Radim Holiš, který spravedlivější rozdělení peněz pro kraje před časem sám inicioval a dlouhodobě za něj bojuje.
Kraje naopak přijdou o čtyři miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury, jak na to nahlížíte? Bude kraj na změně přidělování financí nějak tratit?
S tím, že bychom měli o tyto peníze přijít, se nehodláme jen tak lehce smířit, protože než se schválí a definuje nové přidělení peněz v rámci rozpočtového určení daní, je nutné, abychom měli od státu garantovány peníze na opravy silnic ze SFDI. Osobně se o to budu velmi důrazně zasazovat.
Už je jasné, kolik je vyčleněno na oblast dopravy v rozpočtu kraje na příští rok?
Do modernizace silniční sítě dáme z prostředků kraje, stejně jako letos, více než jednu miliardu korun. Další téměř dvě miliardy pak z krajského rozpočtu pošleme na zajištění veřejné dopravy v území.
Jaké plány má kraj v oblasti železniční dopravy?
Vedle už vzpomínané modernizace trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi také intenzivně pracujeme na přípravách elektrifikace trati Staré Město – Uherské Hradiště – Bojkovice.
Ve Zlínském kraji začala jezdit na železnici elektrická jednotka RegioPanter, co dalšího bude následovat v oblasti?
Právě nasazením RegioPanterů jsme dosáhli toho, že v našem kraji budou na drtivé většině tratí jezdit ty nejmodernější vlakové soupravy. Jedinou výjimkou zůstává trať ze Zborovic do Kroměříže, ale i tady by se brzy měla situace změnit k lepšímu.
Čím jsou pro kraj jednotky RegioPanter výhodné?
Třívozové elektrické vlaky RegioPanter nejnovější generace cestujícím nabízejí to nejvyšší pohodlí a komfort. Jedná se o moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízejí také dobíjení elektrických invalidních vozíků. Disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. Vybaveny jsou nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou.
Řešíte alternativní pohony i na silnicích?
Zatím ne. Smlouvy s linkovými autobusovými dopravci, ve kterých jsou definovány i technické parametry nasazovaných vozidel, máme uzavřeny až do roku 2030 a do té doby s tím nemůžeme nic dělat.
Zlínský kraj následuje Středočeský kraj a všechny zastávky mají být na znamení, co si od změny slibujete?
Zavedením této novinky bychom rádi snížili počty zastavení a rozjezdů autobusů na zastávkách, a tím přispěli k lepší plynulosti dopravy i snížení hlukové zátěže. Věříme, že nám to umožní lépe dodržovat jízdní řád, snížit spotřebu pohonných hmot i produkci emisí. Stejně tak doufáme, že bude docházet k menšímu opotřebení vozidel.
Chystáte pro příští rok nějaké další změny?
Ano, chystáme, ale s dovolením si je zatím nechám pro sebe jako překvapení.