Aero Vodochody, SVOS Přelouč, ERA Pardubice a Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA v týdnu navštívili ministryně obrany Jana Černochová (ODS) a její slovenský protějšek Robert Kaliňák (SMER-SD). Ve čtyřech podnicích českého obranného průmyslu se seznámili s tím, co mohou obranným silám Česka a Slovenska nabídnout. Černochová zároveň oznámila nákup několika vozidel MARS od společnosti SVOS v Přelouči. Vodochodské Aero nabídlo Slovensku letouny L-39 Skyfox.
Návštěva Roberta Kaliňáka v České republice navázala na jednání ministryně Černochové v Bratislavě před měsícem, kdy se oba politici shodně podpořili další rozvoj a prohloubení česko-slovenské obranně-průmyslové spolupráce.
Ministryně obrany na tiskové konferenci v Centru leteckého LOM PRAHA připomněla, že se Slovensko připojilo k české rámcové dohodě o nákupu těžkých nákladních automobilů Tatra se společností Tatra Defence Systems.
Česká republika má podle jejích slov také zájem o spolupráci s Bratislavou při nákupu munice. Uzavření smluv by mělo proběhnout v létě či v podzimních měsících a jejich obsahem by měla být munice, na níž dosud nemá Česko smlouvy.
Mohlo by vás zajímat
Podle slovenského ministra obrany Roberta Kaliňáka bylo cílem návštěv českých firem obranného průmyslu podrobněji poznat, jak mohou Česká republika a Slovensko spolupracovat při modernizaci obou armád. „Je tu opravdu ideální příležitost na to, aby průnik obou obranných průmyslů byl velmi prospěšný, nejen pro samotná ministerstva, ale i pro hrubý domácí produkt,“ řekl. Slovensko se cítí silné například právě v oblasti munice, kde má podle jeho slov „jednu z nejsilnějších výrobních kapacit v rámci Evropy“.
Aero Vodochody nabízí L-39 Skyfox
Na podzim 2022 Slovensko ukončilo provoz ruských strojů MiG-29, tamní vzdušné síly disponují v současnosti pěti ze čtrnácti objednaných letadel F-16.
Prezident AERO Vodochody AEROSPACE, Viktor Sotona, představil ministru Robertovi Kaliňákovi nové letouny L-39 Skyfox, jejich taktické a výcvikové schopnosti a možnosti jejich využití ve vzdušných silách partnerských zemí.
„Slovenské republice nabízíme dlouhodobou spolupráci zejména při sdílení informací a know-how ve výcviku personálu a pilotů, dále pomoc se zaváděním letounů L-39 Skyfox do provozu a jejich následnou údržbou, možnost obchodu na úrovni G2G formou rámcové dohody a také průmyslovou spolupráci, tedy strategické zapojení slovenského průmyslu prostřednictvím podniku Letecké opravovne Trenčín,“ uvedl Sotona.
Tyto letouny již slouží k výcviku pilotů Armády České republiky a brzy budou první kusy L-39 Skyfox předány také vzdušným silám Maďarska. Od loňského roku navíc L-39 Skyfox působí také ve Vietnamu, který se stal prvním zákazníkem Aero při pořízení těchto letounů.
LOM PRAHA: reálný i simulační výcvik
S pořízením nových letounů úzce souvisí navazující výcvik pilotů a technického personálu. Ten může slovenským partnerům zajistit pardubické Centrum leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA.
V taktickém simulačním centru, kde vojenští piloti drilují různé taktické a bojové situace za hranicí viditelnosti s podporou předsunutých leteckých návodčích a radarových řídících bojového použití, hosté shlédli některé fáze výcviku v simulátoru stíhacího letounu F-16 Fighting Falcon. Další ukázka se pak uskutečnila v simulačním centru podzvukového proudového letounu L-39NG Skyfox.
„Výcvikové simulátory CLV LOM PRAHA již přesně kopírují přístrojové vybavení konkrétních typů letadel, a to včetně jejich rozměrů. Účelem těchto sofistikovaných zařízení je výcvik pro letové nasazení s konkrétním typem letounu,“ prozradil ředitel LOM PRAHA s. p. Jiří Protiva. Výcvik na trenažérech se oproti klasickému, v kokpitech skutečných strojů, prosazuje stále intenzivněji: „Zhruba 40 procent z výcvikové osnovy námi cvičených pilotů připadá na činnost v simulátorech,“ upozornil pilot-instruktor letounu L-39NG Skyfox Tomáš Merta z CLV LOM PRAHA.
Radary z ERA Pardubice Slováci dobře znají
Oba ministři také navštívili firmu ERA Pardubice. Světoznámý výrobce přehledových systémů rozhodně není pro Slovensko neznámou firmou, vždyť její unikátní pasivní sledovací systémy využívá již několik dekád. Vývoj této ryze české technologie, výjimečné tím, že její systémy jsou pro ostatní zařízení neviditelná, započal už v 60. letech minulého století v Brně a pokračoval v Tesle Pardubice.
Ministerstvo nakoupí několik vozidel MARS od SVOS Přelouč
Přeloučský SVOS patří již od svého založení v roce 1992 mezi přední evropské výrobce pancéřovaných vozidel.
Ministryně obrany Jana Černochová na tiskové konferenci potvrdila, že její úřad nakoupí několik vozidel MARS od této společnosti. Smlouva by podle jejích slov měla být uzavřena v létě.

MARS je společným česko-švédským projektem. „Konkrétní kombinací protiletadlového systému MSHORAD švédské firmy SAAB Dynamics a vozidla MARS 4×4 od SVOS Přelouč vznikl moderní a velmi efektivní prostředek mobilní protivzdušné obrany s RBS 70 NG,“ říká Ladislav Pék, obchodní manažer firmy.
Vynikající technické parametry, variabilita a vysoké užitné vlastnosti vozidla MARS 4×4 jej předurčují, aby se stalo platformou pro různé zbraňové systémy. Modulární koncepce vozidla MARS 4×4 umožňuje vznik mnoha verzí jako např. vozidla Mars 4×4 Hard Top a Double Cabine, která jsou již nyní připravena k osazování zbraňových systémů typu 12,7 mm, 30 mm, ale i typu „anti-drone“.