INZERCE

Náměstek ministra dopravy Jan Sechter má na starosti nesilniční dopravu a mezinárodní vztahy. Dříve působil v diplomatických službách, jako velvyslanec v Polsku či Rakousku. Foto: Ministerstvo dopravy

Jan Sechter: Vesmír časem dostane stejná pravidla provozu, jaká platí na silnicích a železnicích

Náměstek ministra dopravy Jan Sechter v rozhovoru pro Ekonomický deník popisuje, jak je důležitá spolupráce unijních států na kosmických aktivitách, proč se i ve vesmíru musí řešit bezpečnost provozu a jak fatální následky mohou mít střety družic s úlomky.

Pane náměstku, minulý týden jste vedl českou delegaci na kosmickém summitu a jednání Rady EU pro vesmír v Toulouse. Co byla hlavní témata tohoto setkání?

Pravidelný evropský summit EU a Evropské vesmírné agentury k vesmíru řešil dvě důležitá témata: bezpečnou konektivitu ve vesmíru a řízení kosmického provozu. Z pohledu blížícího se předsednictví ČR v Radě EU budeme tato dvě témata rozvíjet.

Co si máme představit pod pojmem „bezpečná konektivita“?

Konektivita, nebo-li spojení, má zajistit nepřetržitý přístup k bezpečným a nákladově efektivním satelitním komunikačním službám. Ty jsou důležité pro ochranu kritických infrastruktur, dohled, vnější akce a krizové řízení.

Co se týče provozu, zabezpečení a rozvoje trhu, měla by se využít expertiza Agentury EU pro kosmický program (EUSPA), která sídlí v Praze.

Francouzský prezident Emmanuel Macron svojí  přitomností na summitu jasně deklaroval, jak důležitá spolupráce mezi unijními státy v této oblasti je. Doslova řekl, že na rozvoji kosmických aktivit závisí suverenita Evropy.

Předsednictví Francie, na které bude navazovat naše předsednictví, zvýraznilo ve svém programu ambici nezávislosti na třetích stranách. Na summitu proto také vystoupil s projevem prezident Emmanuel Macron. Francie usiluje v řadě oblastí o tzv. strategickou autonomii a vesmír je jednou z domén, kde existuje shoda v j;;ejím budován napříč členskými státy. Součástí má být proto podpora vládní satelitní komunikační služby.

Generální ředitel Evropské kosmické agentury Josef Aschbacher na summitu zdůraznil význam spolupráce státního a soukromého sektoru. Řekl, že jedno ze zásadních témat a cílů „je přítomnost člověka ve vesmíru a že nelze ignorovat, že o ni usilují jak velké agentury, tak mnohé soukromé firmy.“

Ano, otevírá  se velký prostor poskytování komerčních služeb soukromým sektorem, které umožní nastartovat další etapu digitalizace Evropy. Mobilní a pevný širokopásmový satelitní přístup, satelitní trunking pro služby B2B, satelitní přístup pro všechny druhy dopravy a satelitní širokopásmové a cloudové služby.

Slibujeme si od toho zásadní podporu pro edge computing, internet věcí, postupné kroky k autonomnímu řízení, e-zdraví, inteligentní řízení vzdušného prostoru, připojení za letu a na moři a další možnosti ve využití v zemědělství a v životním prostředí.

Také připojení a ochrana klíčových kritických infrastruktur členských států by mohla dostat novou možnost pro dohled a řízení. Součástí návrhů, které se budou projednávat, bude obrana proti kybernetickým hrozbám.

Hodně se řešila i bezpečnost provozu ve vesmíru. Je to důležité téma?

Upravit bezpečnost provozu družicových zařízení na orbitu je dnes všeobecně sdílená potřeba. Odhaduje se, že kolem Země obíhá 1 milion odpadků větších než 1 centimetrů, například z neúspěšných vesmírných a výzkumných programů z minulosti.

Protože v příštích letech bude ve vesmíru obíhat několik desítek tisíc družic a střety s úlomky mohou mít fatální technologické a finanční důsledky, je nutné se pravidlům věnovat.

Vesmír prostě časem dostane pravidla provozu, jako platí na silnicích nebo na železnicích, včetně pravidel likvidace dosluhujících zařízení. 

V červnu přebíráme od Francie předsednictví v Radě Evropy. S jakými tématy do něj bude Česká republika vstupovat?

Ministr dopravy Martin Kupka se chystá v Praze a v Bruselu setkat s představiteli EUSPA, ESA, Evropské komise a Evropského parlamentu ještě před zahájením předsednictví ČR v Radě EU.

Chtěli bychom v našem předsednictví diskusi věnovat nejen pragmatickým regulacím, ale také ji posunout směrem k motivačním nástrojům, aby provozovatelé dodržovali normy a pravidla.

Vesmír propojíme s diplomacií, protože podobně jako u pravidel námořní plavby mají smysl jen tehdy, když je bude sdílet celý svět.

Jana Bartošová