Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropské unii, do zahraničí ale přitom vede v současnosti ze země jen třináct elektrifikovaných tratí. Čtyři takové přechody má Česko se Slovenskem, čtyři vedou do Polska i Rakouska, jedna elektrifikovaná trať míří do Německa, končí ale u Chebu. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy se postupně bude s elektrizací dalších tratí zvyšovat i počet přechodů, kam budou moci elektřinou poháněné vlaky dojet.
„Na dříve rekonstruovaném úseku z Chebu k německé hranici troleje nyní nejsou, protože trať dosud není elektrifikovaná na německém území,“ doplnil mluvčí. Další elektrifikovaná spojení do Německa by měla podle Gavendy přibýt spolu s modernizací úseků transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Kromě doplnění trolejí na úseku z Chebu na německé hranice jde podle mluvčího Správy železnic o modernizaci trati Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN. „Modernizací musí trať samozřejmě projít také na bavorské straně. Stavební práce začnou ve směru od Plzně v roce 2025 a s dokončením modernizace až k německým se počítá do roku 2030,“ sdělil Ekonomickému deníku Gavenda.
Správa železnic v závěru roku 2024 oznámila, že hledá zhotovitele rekonstrukce a elektrizace prvního úseku z Plzně do Nýřan. Práce potrvají dva roky. Výsledkem má být kromě elektrizace trati i zvýšení traťové rychlosti na 100 kilometrů za hodinu a instalace evropského zabezpečovače (ETCS). Rekonstrukcí projde úsek o délce 12,3 kilometru. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují 5,5 miliardy korun, spolufinancována bude z Nástroje Evropské unie pro propojení Evropy (CEF) pro programové období 2021–2027.
Mohlo by vás zajímat
Gavenda doplnil, že aktuálně je v přípravě také takzvaná prostá elektrizace trati z Klatov do Železné Rudy-Alžbětína. „Technicky a ekonomicky méně náročná varianta elektrizace téměř padesátikilometrového úseku umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem,“ uvedl. Vlastní realizaci prací předpokládá Správa železnic v letech 2027 až 2029. Termíny stejně jako předpokládané stavební náklady budou podle Dušana Gavendy ještě upřesněny po schválení záměru projektu Centrální komisí ministerstva dopravy.
Gavenda také zmínil, že podle koncepce rozvoje elektrické trakce, kterou přijalo loni ministerstvo dopravy, čeká prověření možností elektrizace nebo úprav pro provoz bateriových, popřípadě vodíkových, vlaků výhledově i zbývající úseky tratí vedoucích na české hranice.
Jak Ekonomický deník informoval, elektrizací mají projít v následujících letech v České republice stovky kilometrů železničních tratí. Celkem připravuje Správa železnic projekty za zhruba 50 miliard korun. Kromě uvedených modernizací koridorů z Plzně na hranici s Německem a z Chebu k německým hranicím se řeší například i trať z Prahy na Letiště Václava Havla Praha. Gavenda již dříve vyčíslil náklady na uvedené projekty do roku 2030 na 1,7 miliardy korun.
„Na něco přes patnáct miliard korun jsou potom momentálně vyčíslené předpokládané výdaje za elektrizaci na dalších tratích, které budou v následujících letech procházet modernizací,“ uvedl Gavenda v minulosti. Vyjmenoval například tratě Nýřany – Heřmanova Huť, Týniště – Častolovice – Solnice či Otrokovice – Zlín – Vizovice.
Celkově půjde podle Gavendy o více než tisíc kilometrů tratí s horizontem dokončení do roku 2032 a u některých úseků, kde se příprava rozbíhá, ještě i po tomto roce. Dalších 33 miliard korun má zamířit podle mluvčího do takzvané prosté elektrizace bez nutnosti kompletní rekonstrukce trati.