Ekonomický deník včera přinesl informace o slyšení v americké Sněmovně reprezentantů ohledně problémů se stíhačkami F-35. O jejich nákupu uvažuje jako možném artiklu i Česká republika, až vyprší smlouva o pronájmu švédských gripenů – JAS-39 Gripen. Smlouva expiruje v roce 2027 s možností prodloužení na další dva roky, ve hře je i nákup těchto strojů. Vedení ministerstva obrany se ale už poohlíží i jinde, a to právě v USA. Problémy s F-35 rozebírá obsáhlá sedmatřicetistránková analýza Úřadu pro vládní odpovědnost (Government Accountability Office – GAO). Poukazuje na problémy s poruchovými motory.
Proč Úřad pro vládní odpovědnost vytvořil tuto studii? Americké ministerstvo obrany plánuje pořídit téměř 2 500 letounů F-35 s odhadovanou hodnotou 1,3 trilionu dolarů. Jenže se v poslední době objevily problémy s motory těchto supersoniků.
„Letouny F-35 tvoří stále větší část leteckého parku ministerstva obrany. Ministerstvo obrany má v současné době 450 letounů F-35 a plánuje pořídit celkem asi 2 500 letounů,“ stojí v začátku zprávy GAO.
Ve zprávě se uvádí, že letouny F-35 stále nedosahují předepsané míry způsobilosti pro plnění úkolů, trvale nesplňují cíle v oblasti spolehlivosti a náklady na jejich údržbu se zdvojnásobily.
„Letouny F-35 nadále nesplňují své cíle v oblasti míry schopnosti plnit úkoly – měřítko připravenosti letadlového parku – ani v oblasti spolehlivosti a udržovatelnosti. Například míra plné schopnosti plnit úkoly ministerstva obrany – procento doby, během níž může letoun plnit všechny své úkoly – pro letoun F-35B byla ve fiskálním roce 2021 o 41 procentních bodů nižší než cílová hodnota. Hlavní příčinou toho, že letoun F-35 není schopen plnit úkoly, byly problémy s motory,“ stojí v analýze.
Problém s více než 6 procenty uzemněných letadel
Jde o motory Pratt & Whitney F135, které pohání všechny tři verze letounu.
Ministerstvo obrany proto začalo realizovat víceleté plány, které mají vést ke zlepšení některých výsledků v oblasti motorů. Cílem strategie údržby motorů je, aby kvůli problémům s nimi nebyly problémy s více než 6 procenty letounů F-35, což se podle zprávy děje od dubna 2021.
„Vojenské útvary si přejí podobné výsledky jako u jiných stíhacích letounů, u nichž se od roku 2016 obecně vyskytuje méně než 1 procento letounů neschopných provozu kvůli problémům s motory. Dokud nebude strategie vyhodnocena a aktualizována, mohou být služby při plnění svých úkolů omezeny. Předchozí a probíhající práce GAO ukazují, že ministerstvo obrany čelí mnoha nejistotám i při rozhodování o budoucnosti údržby letounů F-35,“ lze se dále dočíst v analýze.
V lednu 2022 na základě hodnocení ředitel oddělení provozních zkoušek a vyhodnocování oznámil, že „údaje o údržbě shromážděné do června 2021 z amerického letadlového parku všech tří variant ukazují, že letouny F-35A a F-35B a letoun F-35C nesplňují, a podle předpokladů nebudou splňovat, celý soubor spolehlivosti a udržovatelnosti v dokumentu o provozních požadavcích (ORD) pro vyspělé letouny“.
„Ukazatele spolehlivosti a udržovatelnosti se za poslední rok snížily. V březnu 2021 jsme uvedli, že od června 2020 program splňoval nebo téměř splnil 17 z 24 cílů spolehlivosti a udržovatelnosti. V dubnu 2022 jsme však zjistili, že program splňuje nebo se blíží splnění k prosinci 2021 splnil 11 z 24 cílů a výkonnost klesla v šesti ukazatelích,“ konstatuje analýza Úřadu pro vládní odpovědnost.
Agentura také zjistila, že strategie ministerstva obrany pro udržování letounů F-35 neodpovídá potřebám vojenských útvarů. Proto, že se tato strategie významně liší od strategie udržování ostatních stíhacích letounů v rámci americké armády.
„Například strategie ministerstva obrany v oblasti údržby motorů letounu F-35 se liší od strategií vyvinutých pro ostatní stíhací letouny. Konkrétně pro motory letounů F-16 Fighting Falcon letectva a F-22 Raptor a F/A-18E/F Super Hornet námořnictva. Při vývoji strategie pro F-35 se ministerstvo obrany zaměřilo na vyvážení strategie údržby motoru pro výkonnost letounu a motoru s cenovou dostupností letounu F-35 (s motory společnosti Pratt & Whitney – pozn. red.). Existují tři klíčové oblasti, ve kterých se strategie údržby letadel liší: cílem ministerstva obrany je mít maximálně 6 procent letounů F-35 s neprovozuschopnými motory. To znamená, že ministerstvo obrany se rozhodlo, že je přijatelné, aby až 6 procent letounů F-35 v jednom okamžiku čekalo na opravu nebo na údržbu související s motorem. Naproti tomu letectvo a námořnictvo nám sdělilo, že počítá se zásobou náhradních motorů pro jiné programy, aby zajistili, že tato letadla budou mít k dispozici všechny motory pro splnění potřeb mise. Vedou také rozpis počtů motorů, které musí být připraveny k použití v rámci tohoto inventáře. Tento přístup k údržbě, v kombinaci s dalšími přístupy k údržbě podrobněji popsanými níže, vedl k nižšímu počtu procento neprovozuschopných motorů – obecně 1 procentu nebo méně,“ stojí dále v analýze.
Málo motorů
Kde mohl nastat problém? Motor F-35 je podle úřadu modulární, což znamená, že určité moduly motoru lze vyjmout a vyměnit za jiné, aniž by bylo nutné vyměnit celý motor.
„Představitelé programu nám řekli, že tato strategie vedla k tomu, že F-35 potřebuje méně náhradních motorů než u jiných programů. Od poloviny roku 2020 však program F-35 nebyl schopen opravovat pohonné moduly dostatečně rychle, aby uspokojil poptávku. Strategie údržby pro motory F-35
neodpovídá potřebám vojenských útvarů, což vede k rostoucímu nedostatku výkonových modulů. To vedlo k tomu, že více než 9 procent letounů F-35 bylo v únoru 2022 neprovozuschopných,“ uvádí se dále ve zprávě.
Program F-35 se potýká se značnou finanční náročností, neboť americká vláda řeší pořizování dalších letounů a určuje budoucnost jejich údržby.
„V roce 2021 jsme uvedli, že od roku 2012 se odhadovaná životnost letounu F-35 náklady na udržování letounu postupně vzrostly z 1,11 trilionu dolarů na 1,27 trilionu dolarů, a to i přesto, že ministerstvo obrany vyvinulo úsilí o snížení nákladů. V té době se podle naší zprávy složky potýkaly se značným a rostoucím rozdílem mezi odhadovanými náklady na údržbu a omezením cenové dostupnosti. Tj. náklady na jedno (letadlo) za rok, které si služby mohou dovolit, a to v celkové výši jen v roce 2036 přibližně 6 bilionů USD. Složky předpokládají, že budou čelit problémům s desítkami bilionů dolarů nákladů na údržbu, které si během životního cyklu programu nemohou dovolit. Uváděli jsme, že v rámci ministerstva obrany existují rozdílné názory na nejlepší postup, jak dosáhnout cíle, protože program nemá strategické řešení, které by umožnilo dosáhnout lepších výsledků v oblasti cenové dostupnosti… …V naší zprávě z července 2021 jsme navrhli, aby Kongres zvážil a požadoval, aby ministerstvo obrany každoročně podávalo zprávy o pokroku v dosahování cílů cenové dostupnosti, a aby byla budoucí rozhodnutí o nákupech letounů F-35 podmíněny pokrokem ministerstva obrany při dosahování udržitelnosti letounů F-35 a cenové dostupnosti,“ lze se dočíst ke konci analýzy.
Kompletní text amerického Úřadu pro vládní odpovědnost je dostupný ZDE.
České ministerstvo obrany bude muset být při obnově českého stíhacího letectva velmi obezřetné. Klíčové budou dva parametry: jak moc budou nové stíhací stroje drahé a jak dlouho na jejich dodání bude armáda čekat. Dalším důležitým klíčem pro uzavření kontraktu bude riziko poruchovosti, které nyní řeší v USA. Problémy s motory mohou způsobit uzemnění strojů, což může představovat velký problém.
Před podobným těžkým rozhodnutím stále před nedávnem Maďarsko. A zvolilo evropské řešení.
Země se rozhodla modernizovat svých 14 víceúčelových taktických letadel Gripen C/D na standard MS20 Block 2. Modernizace umožní zavést nové moderní zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země.
Budapešť navíc uvažuje o nákupu druhé bojové letky Gripenů. V úvahu připadají nejnovější verze Gripen E/F.
Jan Hrbáček