Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) se sešel s čelným vedením Škody Auto. Téma jednání? Budoucnost evropského automobilového průmyslu. Vlček na schůzce řešil mimo jiné i návrh z konce loňského roku, který podala Česká republika s Itálií a ve kterém země vyzývají k posunutí revize emisních limitů a zmírnění sankcí.

Automobilový průmysl je podle Vlčka páteří české ekonomiky a klíčovým zdrojem inovací a pracovních míst. Zmínil, že společný návrh je důležitým krokem k zajištění konkurenceschopnosti tuzemského průmyslu na globálním trhu.

„Chceme zajistit, aby evropské automobilky měly dostatek času na přizpůsobení se novým pravidlům, aniž by byla ohrožena jejich stabilita a schopnost investovat do inovací a zelených technologií. To je téma, které jsme také řešili s vedením Škodovky,“ uvedl Lukáš Vlček k jednání, kterého se účastnil také náměstek ministra Štěpán Hofman a senátor za Mladoboleslavsko Ondřej Lochman (STAN).

Česká republika společně s Itálií vyzvaly k urychlení hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Dalším bodem společného česko-italského návrhu je také akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025.

Mohlo by vás zajímat

Ministr Vlček již dříve podle informací ministerstva průmyslu a obchodu apeloval na nutnost snižování závislosti na surovinách dovážených ze třetích zemí, vyšší podporu místní výroby nebo větší rekvalifikace pracovníků a investice pro přechod na čistou mobilitu.

Zákazníci chtějí možnost výběru

Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer uvedl, že si příležitosti diskutovat s ministrem Vlčkem o budoucnosti automobilového průmyslu jako klíčového ekonomického hráče v České republice a EU váží.

„Škoda Auto se zasazuje o stále větší rozvoj na poli elektrické mobility do budoucna. Náš plně elektrický vlajkový model Enyaq se stal bestsellerem na mnoha evropských trzích a nadále rozšiřujeme naše portfolio elektrovozů, například nedávno představený kompaktní SUV model Elroq, jehož cílem je zvýšit dostupnost elektromobility pro zákazníky,“ podotkl Klaus Zellmer.

Zákazníci si podle něj i nadále přejí mít možnost výběru z více variant pohonů. „Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme tyto preference zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku. V zájmu dosažení tohoto cíle bychom měli aktivně zkoumat další možnosti, včetně plug-in hybridů a alternativních paliv, což by mělo být zohledněno v regulačním rámci,“ uvedl.

Podle člena představenstva za oblast Prodeje a marketingu společnosti Škoda Auto Martina Jahna byla regulace CO₂ stanovena za odlišných podmínek a výrobci vyvinuli veškeré úsilí, aby je splnili. „Rok 2025 bude nesmírně náročný a je třeba hledat flexibilitu, abychom dokázali předejít sankcím, které zpomalí transformaci. Kromě toho musíme přehodnotit průmyslovou politiku s cílem snížit výrobní náklady, konkrétně ceny energií, podpořit poptávku na trhu a motivovat výrobce automobilů k dalším investicím do nových technologií, zejména s ohledem na zahraniční konkurenci,“ sdělil Martin Jahn.

Náměstek ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman k tomu poznamenal, že automobilový průmysl čelí výzvám, které vyžadují realistický a vyvážený přístup. Posunutí revize emisních limitů na rok 2025 a dočasné zmírnění sankcí je podle něj krokem, který poskytne evropským výrobcům čas potřebný k adaptaci a zároveň podpoří investice do inovací a udržitelných technologií. „Naším cílem je zajistit, aby přechod na ekologičtější mobilitu nebyl na úkor konkurenceschopnosti a pracovních míst,“ sdělil náměstek ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman.

Český automobilový průmysl zaměstnává přímo i nepřímo bezmála půl milionu lidí, podílí se na 24 procentech exportu České republiky a devíti procentech jejího HDP. V Evropské unii automobilový průmysl zaměstnává více než 13 milionů lidí a podílí se na 6,8 procenta celkové zaměstnanosti v EU.