Nová pravidla pro recyklaci starých aut zvýší odpovědnost i náklady pro výrobce. Také ale zajistí, že se začnou v nových vozidlech používat z větší části recyklované plasty. Vyplývá to z dohody mezi zástupci Evropského parlamentu a Rady EU o oběhovém hospodářství, které se vztahuje na celý životní cyklus vozidel.
Evropa řeší problém se stárnoucími vozidly, která nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích a musí se ekologicky zklikvidovat. Často ale nedochází k jejich správné recyklaci. Nová pravidla zahrnují závazné cíle pro použití recyklovaných materiálů v nových automobilech a vylepšený design vozidel. Mají usnadnit demontáž materiálů pro opětovné použití a recyklaci.
Návrh také počítá s tím, že vozidlo s ukončenou životností (ELV) přijme autorizované zařízení. To musí odborně automobil rozebrat a materiály recyklovat. Navíc zavádí požadavek, že se při každé změně vlastníka automobilu musí prokázat, že není vůz ve stavu ELV. Výjimka se vztahuje na převody mezi soukromými osobami, nevztahuje se však na transakce uzavřené online.
Snadná demontáž a recyklace
Nová pravidla určují, že se automobily budou vyrábět tak, aby je mohli pracovníci autorizovaných zařízení snadno rozebrat a co největší počet dílů využít pro recyklaci. Plasty použité v každém novém typu vozidla musí obsahovat nejméně 15 procent recyklovaného materiálu do šesti let od vstupu nařízení v platnost. Tento podíl se má do deseti let zvýšit na 25 procent.

Součástí dohody mezi zástupci Evropského parlamentu a Radou EU je také dokončení studie proveditelnosti. Podle ní má Komise určit cíle pro recyklovanou ocel a hliník. Rovněž se má posoudit proveditelnost cílů na recyklaci kritických surovin.
Povinné odstranění komponentů a kapalin
Tři roky od platnosti nových pravidel musí výrobci aut začít hradit náklady na sběr a zpracování vozidel, když se stanou autovrakem. Zavádí se povinnost odstranit některé části aut a také kapaliny a nebezpečné látky, než se zbytky vozu začnou drtit nebo lisovat. Vnitrostátní orgány mají zavést kontroly zaměřené na odhalování nelegálních činností při sběru, zpracování a vývozu vozidel s ukončenou životností.
„Podnikáme důležité kroky k podpoře přechodu automobilového sektoru na oběhové hospodářství,“ uvedli zpravodajové dokumentu z Evropského parlamentu Jens Gieseke (EPP/Německo) z Výboru pro životní prostředí a Paulius Saudargas (EPP/Litva) z Výboru pro vnitřní trh.
Mohlo by vás zajímat
Podrobná kritéria pro vozidla s ukončenou životností
Aby se zabránilo nelegálnímu zpracování a vývozu vozidel s ukončenou životností, vyjednavači se dohodli na zákazu vývozu vozidel, která nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích. Začne platit pět let po vstupu nařízení v platnost.
Dohoda vyjasňuje kritéria, podle nichž se použité vozidlo považuje za vozidlo s ukončenou životností. Patří sem případy, kdy se vozidlo nechalo rozřezat na kusy nebo některé jeho součásti (například airbagy nebo upevnění sedadel) už nejdou opravit nebo vyměnit.
Dohoda vychází z návrhu Komise ze července 2023 týkajícího se požadavků na cirkulární design vozidel a lepší nakládání s vozidly s ukončenou životností. Prozatímní dohoda musí být schválena jak Evropským parlamentem, tak Radou, než nová pravidla vstoupí v platnost.
Kdy se stane auto vrakem?
V současnosti se vozidlem s ukončenou životností rozumí většinou takové auto, které se stalo odpadem na základě rozhodnutí majitele. Většinou to je v případě, kdy se poškozené auto (například po havárii nebo povodních) nevyplatí opravovat. Nebo se majitel dobrovolně rozhodne, že jej trvale vyřadí z registru silničních vozidel a odevzdá jej k likvidaci.
Vozidlem s ukončenou životností se také stane vůz, který je opuštěn na veřejném prostranství. Orgány veřejné správy jej klasifikují jako autovrak a následně jej odešlou k ekologické likvidaci, protože majitel nevyhověl výzvě k odstranění. Případně je vozidlo příliš staré nebo poškozené a není technicky způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích.
