Rozsáhlá modernizace železniční trati podél Berounky si vyžádá řadu zásadních úprav. Správa železnic aktuálně vypsala tendr na výměnu traťového zabezpečovacího zařízení. K dispozici má být i v době hlavních stavebních prací na trati.

Zakázka v hodnotě 87 milionů korun má zajistit rychlejší a bezpečnější provoz na trase ještě před zahájením hlavní fáze stavebních prací plánovaných na rok 2026.

Záloha během stavby

„Jedná se o předstihovou část stavby, během které se vymění traťové zabezpečovací zařízení za nové. Předstihová etapa je na našich pozemcích a nepotřebuje povolení stavby,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Nela Erbl Friebová.

Vyznačený úsek optimalizace trati mezi Černošicemi a Karlštejnem. Foto: Správa železnic
Vyznačený úsek optimalizace trati mezi Černošicemi a Karlštejnem. Foto: Správa železnic

Výměna zabezpečovacího zařízení se tak podle ní může realizovat v předstihu a „přinést benefity v podobě zvýšení bezpečnosti provozu a snížení závislosti na lidském faktoru“. Zároveň bude sloužit během provizorních stavů hlavní stavby.

Hustá zástavba

Úpravy zařízení jsou naplánovány v úseku z Radotína do Dobřichovic. Samotná hlavní stavba se týká optimalizace trati „odbočka Berounka (včetně) – Karlštejn (včetně)“. Stavbu Správa železnic zadala podle mluvčí v režimu Design & Build. Zhotovitel má zahájit projekční práce letos s tím, že převážnou část realizace státní organizace předpokládá v roce 2026.

Stávající železniční trasa, která projde optimalizací, vede převážně v zastavěném území a prochází obcemi Černošice, Všenory, Dobřichovice, Lety, Řevnice, Zadní Třebaň, Liteň a Karlštejn. V rámci stavby se budou kromě trati rekonstruovat i zastávka ve Všenorech a železniční stanice v Dobřichovicích, Řevnicích, Zadní Třebani a Karlštejně. Přístup do podchodů není bezbariérový a mobiliář je často v nevyhovujícím stavu.

Železniční most. Foto: Tereza Čapková
Železniční most přes Berounku. Foto: Tereza Čapková

Úpravou projdou na trase železniční přejezdy a místní komunikace se nevyhnou přeložkám. V rámci stavby dojde i k výměně železničního mostu přes Berounku, který by měl nahradit nový.

Pokračování modernizace

Okolí traťového úseku je velmi hustě osídlené. V rámci stavby se tak dá čekat řada omezení, ať už na silničních tazích či právě na železnici. Osobní vlaky zajišťují lokální dopravu i spojení s Prahou. Trať vytěžuje také nákladní železniční doprava.

Stavba zároveň naváže na modernizaci trati mezi Radotínem a odbočkou Berounka. Stavební práce se plánují v letech 2026 až 2029. Jde o pokračování již dokončené modernizace úseku ze Smíchova do Černošic, která skončila v roce 2023 a trvala téměř čtyři roky. Za více než 4,2 miliardy korun se opravily koleje, nástupiště i trakční vedení.

Mohlo by vás zajímat