INZERCE

Poslanci ve zprávě členské státy vyzývají, aby vypracovaly akční plány udržitelného cestovního ruchu na vnitrostátní a regionální úrovni. Foto: Pixabay

Jak se bude cestovat „po koronaviru“? Cestovní ruch má být bezpečnější a udržitelnější

Preference lidí se v době pandemie posunuly směrem k zelenějším a ekologičtějším alternativám, tvrdí europoslanci a vyzývají k vytvoření plánu rozvoje udržitelnějších forem cestovního ruchu. Koncem tohoto týdne budou hlasovat o zprávě, která má ovlivnit jeho podobu po koronavirové pandemii. K obnově turismu mají přispět i společné očkovací certifikáty, stejně jako unijní finanční podpora.

Cestovní ruch je jedním ze sektorů nejvíce zasažených pandemií nemoci covid-19. Zaměstnává zhruba 27 milionů lidí a představuje kolem 10 procent unijního HDP. Aktuálně je v této oblasti ohroženo šest milionů pracovních míst. V první polovině loňského roku do Evropy dorazilo o 66 procent v druhém pololetí dokonce o 97 procent méně turistů. Vyplývá to z údajů Evropského parlamentu. Poslanci nyní chtějí cestování znovu nastartovat a přispět k jeho ekologičtější podobě.

Postpandemické cestování v „zeleném“ duchu

Europoslanci volají po nové evropské strategii a chtějí, aby byl sektor turismu čistší, bezpečnější a více udržitelný. Nová strategie by zároveň měla pomoci postavit cestovní ruch zpátky na nohy, což mají podpořit i očkovací certifikáty. Vyzývá k vytvoření plánu rozvoje udržitelnějších forem cestovního ruchu a ke snížení ekologické stopy tohoto odvětví.

Ve zprávě se například uvádí, že by mobilita v oblasti cestovního ruchu měla přednostně podporovat používání nejudržitelnějších dopravních prostředků s menší ekologickou stopou. Zároveň je nezbytné, aby všechny členské státy měly moderní bezpečnou a udržitelnou dopravní infrastrukturu, která usnadní cestování po celé Evropské unii, lépe zpřístupní nejvzdálenější okrajové a odlehlé oblasti a ostrovy pro vnitrozemský a mezinárodní ruch a posílí územní soudržnost. Zvláštní pozornost by pak měla být věnována chybějícím přeshraničním spojením, stejně jako dodržením lhůt pro dokončení sítě TEN-T.

Cestování vlakem. Foto: Pixabay

Mezi další opatření, která poslanci navrhují k posílení přechodu na udržitelný cestovní ruch, patří například:

  • prozkoumání možností využití cyklistických sítí EuroVelo a jejich 17 koridorů a zejména navýšení finanční podpory do cykloturismu,
  • investice do projektů kombinující cestování vlakem a na kole a podpora cyklo-železniční intermodality,
  • podpora místních řemeslných činností, agroturistiky a ekoturistiky s důrazem na objevování evropské krajiny a přírody jak pěšky, tak na kole.

Finanční podpora

Zpráva zmiňuje i nutnost nadále poskytovat krátkodobou finanční podporu a apelovat na členské státy, aby do svých plánů obnovy po pandemii zahrnuly také turismus a cestovní ruch. Zároveň vyzývá k veřejným i soukromým investicím do digitalizace a celkové modernizace sektoru a uvádí, že státy by měly zvážit dočasné snížení sazeb DPH na služby cestovního ruchu.

Poslanci ve zprávě členské státy vyzývají, aby vypracovaly akční plány udržitelného cestovního ruchu na vnitrostátní a regionální úrovni. K transformaci cestovního ruchu mají státy plně využívat finanční prostředky nástroje Next Generation EU.

Očkovací „pasy“

Pro co možná nejrychlejší obnovu volného pohybu osob požadují poslanci zavedení společného očkovacího osvědčení či certifikátu, který by se mohl stát alternativou k PCR testům a karanténním požadavkům. Evropská komise přišla s jeho návrhem už v polovině března.

„Vzhledem k tomu, že léto je takřka za rohem, chceme se vyhnout předchozím chybám a zavést koordinovaná a jednotná opatření EU, jako je protokol o testech před odletem, certifikát o očkování či hygienická pečeť, která usnadní cestování, bez nákladů pro občany,“ uvedla autorka zprávy Cláudia Monteiro de Aguiarová.

pdm