Kabinet Petra Fialy před nedávnem projednal zásadní dokument, který rozhodne o tom, jakým směrem se bude česká armáda ubírat v následující více než dekádě. Pod tíhou války na Ukrajině, aktuálních i budoucích hrozeb, se vláda zabývala Koncepcí výstavby Armády České republiky 2035 (KVAČR 2035). Koncepce aktualizuje požadavky na schopnosti české armády nejen na základě zkušeností z Ukrajiny. Jak se na KVAČR 2035 dívají české zbrojovky? Ekonomický deník je proto oslovil. V kuloárech českého obranného průmyslu sice zaznívají vůči KVAČR 2035 i výtky, ale v oficiálních vyjádřeních podniky dlouhodobou armádní koncepci schvalují a podporují. Řada zbrojovek na otázky nezareagovala.
Úvodní motto KVAČR 2035 zní: „Jen organizace, která se dokáže včas adaptovat, si udrží svoji relevanci.“ Jaké oblasti v KVAČR 2035 mají spojitost například s činností státního podniku LOM PRAHA?
„Toto motto, respektive KVAČR v oblasti Vzdušných sil Armády ČR přímo koresponduje se startujícími procesy v LOM PRAHA s.p., kdy běží adaptace z desítek let zaběhnutého procesu servisu východní letecké techniky na moderní západní technologie. Náš podnik zahájil transformaci v oblasti technologických procesů, simulačních technologií (H-1, Taktické simulační centrum) i výcviku personálu pro 5. generaci letecké techniky,“ uvádí ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva.
Co se týče například vládou plánovaného nákupu amerických stíhaček F-35 – LOM PRAHA je aktivním účastníkem jednání o zavedení letecké techniky 5. generace.
„Máme zájem podílet se na servisu nejmodernějších technologií a přípravě létajícího personálu. Počítá se s výrazným navýšením podílu pozemní simulační techniky při výcviku pilotů a v samotném leteckém výcviku. Na přelomu tohoto a příštího roku očekává zahájení provozu L-39NG vybaveného technologiemi pro syntetický výcvik,“ pokračuje Protiva.
Co se týče výcviku personálu, „se zavedením nové generace cvičných letounů cílíme na kvalitu leteckých instruktorů, aby od Centra leteckého výcviku odcházeli ke službě na leteckých základnách připravení a motivovaní letci“.
Silnou stránkou portfolia podniku jsou simulační technologie. „V Centru leteckého výcviku na letišti Pardubice provozujeme Taktické simulační centrum pro výcvik taktických pilotů. Ve spolupráci s leteckou základnou v Náměšti nad Oslavou zajišťujeme provoz simulátoru pro novou generaci vrtulníků včetně infrastruktury simulačního centra,“ uvádí dále šéf LOM PRAHA.
„V Přerově provozujeme letiště, které vytváří podmínky pro provedení letištního manévru nebo přijetí standardních aliančních transportních letounů kategorie C-130 Hercules. Není tajemstvím, že se LKPO stane domovskou základnou pro bezpilotní prostředky Armádu ČR. V těsné blízkosti LKPO se nachází významný železniční uzel a probíhá výstavba dálnice D1, což vytváří výhodné podmínky pro logistiku a přepravu materiálu,“ podotýká Jiří Protiva.
LOM PRAHA také plánuje spolupráci v oblasti záloh. „Ve spolupráci se Vzdušnými silami Armády ČR připravujeme zintenzivnění spolupráce Centra leteckého výcviku (CLV) a leteckých, respektive aktivních záloh v oblasti leteckého personálu. LOM Praha je při mimořádných situacích připraven posílit Integrovaný záchranný systém leteckou technikou a personálem CLV, a to vždy bez omezení činností ve prospěch Armády ČR. Státní podnik bude i v dalších etapách posilovat bojové schopnosti Armády ČR zajišťováním životního cyklu nových leteckých technologií,“ dodává ředitel LOM PRAHA.
Reálné hrozby, říká viceprezident Aera
„Bezpečnostní situace se naprosto změnila a hrozba reálného konfliktu pro Českou republiku tak, jak je popsána v KVAČR 2035, je dnes skutečně velice reálná. Jsme proto v Aero připraveni jakkoliv pomoci a podpořit ministerstvo obrany, Armádu ČR i Severoatlantickou alianci,“ řekl výkonný viceprezident a Chief Commercial Officer Aero Vodochody Aerospace Filip Kulštrunk.
„Díky ministerstvu obrany máme například možnost jednat o průmyslové spolupráci v souvislosti s pořízením F-35. V současné době, kdy jsou ve světě nedostatečné kapacity pro výcvik armádních pilotu, je a bude zachování schopností výcviku pilotů doma v České republice velice důležité pro zajištění nezávislosti a soběstačnosti našeho letectva. Na výcviku pilotů Aero dlouhodobě spolupracuje jak s vzdušnými silami Armády ČR, tak i se státním podnikem LOM Praha, kde již tento rok zavedeme naši novou platformu L-39NG. Našim cílem je skrze naše platformy zajistit kontinuitu a co nejvyšší možnou kvalitu pilotního výcviku pro vzdušné síly Armády ČR,“ dodal Kulštrunk.
Příležitosti pro hlubší spolupráci
„Děkujeme za zaslání Koncepce a možnost k jejímu vyjádření. Vedení společnosti Explosia dlouhodobě komunikuje se zástupci Armády ČR na rozvoji stávající i budoucí spolupráce v těch oblastech, kde je naše společnost přímým dodavatelem pro armádu,“ zareagoval na otázky Ekonomického deníku Martin Vencl z pardubické, státem vlastněné, Explosie.
„Můžeme říci, že rozvoj Armády ČR velice vítáme, neboť jistě povede k lepší obranyschopnosti státu, ale také bude přinášet příležitosti pro vzájemnou hlubší spolupráci jak při výrobě, tak i případně vývoji energetických materiálů. V těch segmentech trhu, kde jsme dodavateli komponent pro zbrojařské společnosti (např. CSG, STV Group apod.), které je následně poskytují koncovým zákazníkům už jako kompletní produkty, nám nepřísluší jakékoliv hodnocení,“ uvedl zástupce Explosie Martin Vencl.
Vůči KVAČR 2035 zaznívá v zákulisí obranného průmyslu i řada výtek, kritičtěji shlížející společnosti je ovšem veřejně nekomunikují.
A odmítly až na jednu využít i možností odpovídat na otázky Ekonomického deníku off- record. Negativní vymezování se vůči klíčovým armádním plánům může způsobit potíže při vyjednávání strategických zakázek. Firmy se proto otevřeným kritikám a konfrontaci vyhýbají.
„Ze strany ministerstva obrany a Armády České republiky není jednoznačná podpora domácího obranného průmyslu. Je to vidět i u dvou strategických projektů, schválených vládou -pásová bojová vozidla pěchoty CV90. Zapojení je jen na papíře, realita po tři čtvrtě roce od podpisu smlouvy ukazuje něco jiného. Podobné je to u F-35, tady není skoro nic, zapojení LOM PRAHA je mizivé. Dalším důkazem je tlak AČR i ministerstva obrany na pořízení australského podvozku Bushmaster pro ženijní platformu, přestože je k dispozici několik českých výrobců a v České republice se vyrábí velmi kvalitní kolový podvozek pro vojenské aplikace po celém světě,“ odpověděl off-record zástupce jedné ze zbrojařských firem.
Ministerstvo obrany se vůči zákulisním informacím o obrněných vozidle pro ženisty tvrdě ohradilo ZDE.
Tématu se bude Ekonomický deník věnovat v dalších textech.
Více informací o obsahu KVAČR 2035 je k dispozici ZDE.
Jan Hrbáček