Spolupráci s britským koncernem Rolls-Royce myslíme vážně, potvrzují manažeři Skupiny ČEZ. První 470megawattový blok založený na technologii Rolls-Royce SMR by mohl zahájit provoz v Temelíně v roce 2034, druhý má být podle informací Ekonomického deníku hotový v roce 2038 a stát má v severočeských Tušimicích. Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž je nicméně opatrnější a hovoří o spuštění prvního bloku v roce 2035 a druhého do roku 2040.
Útvar rozvoje malých modulárních reaktorů ve společnosti ČEZ, který vede bývalá náměstkyně ministra průmyslu Silvana Jirotková, má vyhlédnutou už i třetí lokalitu. Jedná se o areál dožívající černouhelné elektrárny v Dětmarovicích u Ostravy. Podle optimistických předpovědí by mohlo reaktorů od Rolls-Royce vyrůst na českém území do roku 2050 až sedm. Konkrétní počet však ČEZ určí až podle vývoje poptávky po elektřině a podle tempa rozvoje zelené energetiky.
Díky čemu Rolls-Royce vyhrál?
Zároveň se ukazuje, proč dal ČEZ přednost nabídce společnosti Rolls-Royce před konkurenčními nabídkami konsorcia GE Hitachi a společnosti Westinghouse. GE Hitachi nabízí varný reaktor o výkonu 300 megawattů, jenže s technologií varného reaktoru nejsou v Česku žádné zkušenosti a licencování by bylo náročnější. Westinghouse se svým modulárním reaktorem AP300 za svými hlavními konkurenty časově zaostává.
Rolls-Royce navíc z trojice „finalistů“ projevoval největší zájem o spolupráci s českými průmyslovými podniky. Spekuluje se dokonce o možnosti, že by se tlakové nádoby včetně vnitřních dílů reaktoru vyráběly ve Škodě JS v Plzni. Na designu nového reaktoru by měl spolupracovat jaderně výzkumný ústav ÚJV Řež. Obě zmíněné firmy patří do Skupiny ČEZ. V zákulisí se hovoří i o tom, že parní turbíny by mohl vyrábět Doosan Škoda Power a část řídicích systémů podnik ZAT.
Tady je nutno dodat, že hovořit o 470megawattovém bloku Rolls-Royce SMR jako o „malém reaktoru“ je velmi zavádějící. Jeho výkon zhruba odpovídá výkonu starších bloků VVER-440 v Elektrárně Dukovany. Vhodnější je používat termín střední reaktor. Důležitá je též modularita, která umožní rychlejší výstavbu.
Polostátní energetický gigant ČEZ se v polovině září dohodl na spolupráci s britskou společností Rolls-Royce SMR; dohodu následně potvrdila česká vláda. V úterý 29. října šéfové ČEZ a Rolls-Royce podepsali smlouvu o strategické spolupráci na vývoji modulárních reaktorů. ČEZ v britské společnosti koupí zhruba dvacetiprocentní podíl, za který zaplatí cenu v řádu jednotek miliard korun. Stane se tak až poté, co účastníci transakce získají nezbytná povolení od antimonopolních úřadů v několika evropských zemích.
Posouzení designu už řeší v Británii
Další podmínkou úspěchu je dokončení licenčního procesu. Modulární jaderný reaktor Rolls-Royce SMR zatím prošel druhou fází posouzení generického návrhu (GDA) příslušnými úřady ve Velké Británii. Teď posuzování postupuje do třetí, poslední fáze. Když nepočítáme aktuální dohodu se Skupinou ČEZ, Rolls-Royce SMR dosud získal kapitál od investorů ve výši 280 milionů liber, dalších 210 milionů liber dosahují dotace od britské vlády.
Rolls-Royce SMR, jehož většinovým akcionářem je známý britský výrobce leteckých a lodních motorů Rolls-Royce, má v Česku první jistou zakázku. Na domácím britském trhu se účastní soutěže, v níž soupeří s konkurenčními technologiemi společností GE Hitachi, Westinghouse a Holtec. Britská vláda chce vybrat více technologií, což šance Rolls-Royce zvyšuje. Nadějná zpráva přišla také ze Švédska, kde státní elektrárenský koncern Vattenfall volí mezi nabídkou Rolls-Royce a GE Hitachi.
David Tramba