INZERCE

Visby. Letiště čtyřiadvacetitisícového města na švédském ostrově Gotland propojí s centrem čtyřkilometrová silnice, z níž část bude elektrifikována.

Izraelci dodají Švédům technologii pro první elektrifikovanou silnici

Projekt bude součástí více než čtyřkilometrové silniční stavby, která propojí centrum města Visby s letištěm na ostrově Gotland.

Technologii pro bezdrátové dobíjení automobilů dodá švédské státní agentuře pro výstavbu silnic a železnic Trafikverket (švédská obdoba českého ŘSD) izraelská společnost Electreon Wireless. Ta bude použita při výstavbě první elektrifikované silnice světa. Silniční stavba spojí centrum města Visby a nedalekého letiště na ostrově Gotland v Baltském moři.

Celá silnice bude měřit 4,1 kilometru a elektrifikovaná část připadne na úsek dlouhý jednu míli. Vozidla na elektrický pohon se budou za jízdy dobíjet na indukčním principu. Počítá se, že po „elektrické“ silnici budou projíždět zejména elektrobusy, které budou zajišťovat dopravu osob na letiště přiléhající čtyřiadvacetitisícovému Visby.

Počátek elektrifikace švédských dálnic

Až bude úsek vybudován, budou na něm probíhat testovací jízdy jak elektrobusů, tak nákladních automobilů na elektrický pohon. Jak uvedl list The Jerusalem Post, cílem je ověřit, zda bude možné takovou technologii časem rozšířit na dálniční síť po celém Švédsku. Náklady na vybudování čtyřkilometrové spojky města a letiště včetně elektrifikovaného úseku se odhadují na 12,5 milionu dolarů (více než 280 milionů korun). Z části na ni přispěje švédská vláda.

Projekt navazuje na důležitý strategický plán švédské vlády, postupně vybudovat 2000 kilometrů elektrifikovaných dálnic napříč zemí tak, aby bylo možné v co největším měřítku zajišťovat automobilovou dopravu za pomoci elektrické energie. Náklady na výstavbu elektrifikované dálniční sítě se mají vyšplhat až na tři miliardy dolarů (68 miliard korun).

„Jako Trafikverket věříme, že elektrifikované silnice a dálnice jsou důležitým faktorem při snaze snižovat emise oxidu uhličitého plynoucí z těžké nákladní dopravy,“ uvedl Jan Pettersson, jeden z manažerů švédské státní agentury pro výstavbu silnic a železnic. „Testování a vylepšování nových technologických řešení pro elektrifikované cesty je jeden z nejdůležitějších kroků k tomu, abychom dokázali dlouhodobě zvyšovat potenciál tohoto druhu dopravy ve Švédsku,“ dodal.

Veřejně obchodovaná izraelská společnost Electreon Wireless je světovým lídrem právě v oblasti bezdrátového přenosu elektrické energie. Tato technologie je založená přidávání měděných drátů do povrchu silnice, díky kterým se po nich mohou vozidla s elektromotory pohybovat s prakticky neomezenou dojezdností.

Indukce vyřeší problém s dobíjecími stanicemi

Řešení, které nabízí Electreon, odstraňuje zásadní nedostatek konvenčních elektromobilů, a to nutnost vozit s sebou těžké a nákladné baterie a zdržovat se zastávkami u nabíjecích stanic. Projekt na ostrově Gotland bude zcela v režii společnosti Electreon AB, která je dceřinou společností své izraelské matky.

„Jsme neskutečně potěšeni, že si nás švédská vláda pro tento ambiciózní projekt vybrala. Jsme připraveni se podílet na zavádění našeho technologického řešení pro elektrifikaci dálnic pro provoz těžkých nákladních vozidel,“ uvedl pro The Jerusalem Post Oren Ezer, výkonný ředitel společnosti Electreon Wireless.

Izraelci v únoru spustili podobný projekt v Tel Avivu spolu s Dan Bus Company. Jeho cílem je otestovat ekonomickou efektivnost provozu autobusů, které se rovněž dobíjejí za pomoci indukce během jízdy po silnici. Obě společnosti k tomu využívají asi kilometrovou elektrifikovanou silnici. Že Dan Bus věří nejen projektu, ale i samotné technologii, dokazuje její investice více než dvou milionů dolarů do akcií právě Electreon Wireless v prosinci 2017.

-zm-