INZERCE

Společnost Ember brzy obdrží první várku autobusů nové generace s kapacitou baterie 563 kWh a dojezdem přes 500 kilometrů. Foto: ČEZ

Investiční fond ČEZu Inven Capital rozšířil portfolio čisté mobility o britský start-up Ember. V Británii provozuje elektrobusy

Investiční fond Skupiny ČEZ Iven Capital rozšířil své portfolio o britský start-up Ember, který komplexně přistupuje k zajištění bezemisní meziměstské dopravy. Ember kombinuje ekologická vozidla, na jejichž vývoji aktivně spolupracuje s výrobci, s vlastní nabíjecí infrastrukturou poháněnou především obnovitelnými zdroji a jedinečnou technologickou platformou, která optimalizuje trasy, nabíjení a vytížení vozidel. V investičním kole vedeném společností Inven Capital získala společnost Ember od investorů 11 milionů britských liber (přibližně 12,8 milionu eur) na další rozvoj. Ember začal v roce 2020 se dvěma elektrobusy mezi Edinburghem a Dundee, nyní obsluhuje více než 20 měst s 24 vozidly.

Ember má v současné době pět nových nabíjecích hubů v paralelním vývoji, všechny modelované podle jejich základního plánu hubu. Rozbočovač společnosti Ember v Dundee může dodávat rychlost nabíjení 600 kilowattů (kW) do jednoho autobusu, přičemž velká část energie pochází ze 4 megawattů (MW) větrných turbín na místě. Budoucí centra jsou pokud možno umístěna společně s obnovitelnými zdroji energie, což dále snižuje náklady na energii. Ember také brzy obdrží první várku autobusů nové generace s kapacitou baterie 563 kilowatthodin (kWh) a dojezdem přes 500 kilometrů.

Vše je spojeno v EmberOS, proprietární technologické platformě, která organizuje operace a umožňuje jim v budoucnu snadněji škálovat růst – podle plánů očekávají, že v příštím roce zdvojnásobí počet cest s rozšiřováním sítě.

„ČEZ významně podporuje rozvoj elektromobility v České republice. V současné době provozujeme přes 670 dobíjecích stanic po celé republice, podílíme se na elektrifikaci veřejné dopravy ve městech a pomáháme firmám se zaváděním elektromobility do jejich vozových parků. Logicky máme zájem i o know-how ze zahraničí. Vstupem do společnosti Ember navazuje Inven Capital na své předchozí úspěšné investice do čisté mobility. Elektrifikace dopravy je jedním z klíčových úkolů blízké budoucnosti a ČEZ jako významný energetický hráč chce přirozeně jít příkladem. Společnost Ember na nás udělala dojem svým komplexním řešením, které jí dává pevný základ pro budoucí růst,“ uvedl člen představenstva ČEZu a ředitel divize nová energetika Tomáš Pleskač.

Technologická platforma Ember je podle svých zakladatelů vystavěna tak, aby ji bylo možné přenést do jiných zemí pouze s drobnými úpravami systému. Foto: ČEZ

„Ember dokazuje, že chytrou kombinací elektrifikace, digitalizace a silného prozákaznického přístupu je možné přimět lidi, aby upřednostnili ekologičtější veřejnou dopravu před cestováním autem. Vzhledem k dekarbonizačním ambicím Evropy je takový přístup velkou inspirací i pro další společnosti. Jsme nadšeni, že můžeme být součástí mise společnosti Ember způsobit revoluci v dopravě,“ podotkl ředitel Inven Capital Petr Míkovec.

Technologická platforma Ember je podle svých zakladatelů vystavěna tak, aby ji bylo možné přenést do jiných zemí pouze s drobnými úpravami systému. Elektrobusy v jejich současném vozovém parku mají dojezd přibližně 300 kilometrů a jejich dobití trvá něco málo přes dvě hodiny. Zastavují v menších městech, kde veřejná doprava neposkytuje dostatečné spojení s většími městy.

(nik)