Automobilka Tatra Trucks z Kopřivnice chystá investice za více než 7,3 miliardy korun. Cílem je zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex.

Tatra chce modernizovat výrobní technologie, digitalizovat procesy nebo postavit novou výrobní halu a centrální logistický sklad, oznámil mluvčí Andrej Čírtek. Výroba by se tedy měla zdvojnásobit, loni firma vyrobila 1548 aut.

Management Tatry pod vedením generálního ředitele Kristijana Fiketa chce 4,9 miliardy korun investovat přímo do Tatry Trucks. Další 2,5 miliardy půjdou do snižování negativních vlivů na životní prostředí její dceřiné společnosti Tatra Metalurgie. Investiční program bude Tatra financovat z několika zdrojů.

Úvěry i vlastní zdroje

„Bankovní úvěry a interní zdroje pokryjí 3,3 miliardy korun. Dotace pokryjí 1,3 miliardy korun na ekologizaci slévárny a kovárny v rámci Tatra Metalurgie, což představuje 54 procent nákladů této investice. Navýšení základního kapitálu přinese pro společnosti Tatra Trucks a Tatra Metalurgie dalších 2,7 miliardy korun,“ uvedl Čírtek.

Navýšení základního kapitálu je podle ekonomického ředitele Tatry Daniela Bekeše nezbytnou součástí finančního mixu. Firma tak může zůstat finančně stabilní a vyhnout se nadměrnému zadlužení. „Zvýšení základního kapitálu umožní udržet zdravou bilanci a zajistit prostředky pro další rozvoj i po roce 2030. Bez tohoto kroku by vysoká dluhová zátěž znemožnila naši schopnost investovat v navrhovaném rozsahu do nutných oprav, rozšiřování provozů a nových technologií,“ uvedl Bekeš

Mohlo by vás zajímat

Fiket uvedl, že ambiciózní plán je odpovědí na silnou poptávku po civilních i vojenských vozidlech. A také potvrzuje důvěru v potenciál značky Tatra. „Naším cílem je přeměnit Tatru v moderní továrnu, která bude schopna uspokojit rostoucí poptávku po našich vozidlech na západních trzích i po celém světě a zároveň splnit přísné požadavky na udržitelnost,“ uvedl ředitel.

Modernizace slévárny a kovárny

Investice do obráběcích strojů, nové haly provozu mechaniky a centrálního skladu zvýší podle Čírtka produktivitu, sníží prostředky vázané v rozpracované výrobě a ztráty z neefektivního skladování.

„Investiční projekty v oblasti ICT zavedou moderní systémy, které konsolidují procesy, eliminují manuální vstupy a zlepší propojení s dodavateli a zákazníky. Modernizace slévárny a kovárny za 2,5 miliardy korun zajistí udržitelnou, ekologicky šetrnější výrobu odlitků a výkovků a zvýší konkurenceschopnost Tatry Metalurgie. Ta dodává své výrobky nejen Tatře Trucks, ale i desítkám dalších zákazníků,“ uvedl mluvčí.

Vedení Tatry požádalo představenstvo, aby v nejbližší době svolalo valnou hromadu. Na ní chce návrh na navýšení základního kapitálu projednat. „Obracíme se na naše akcionáře s důvěrou, že podpoří tento historický krok. Investice nejen posílí postavení Tatry na globálním trhu. Ale také zvýší hodnotu společnosti pro všechny akcionáře,“ uvedl Fiket.

Spojení silných

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.

Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových. Promet Group nedávno oznámila, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.