INZERCE

Internet.org: Užitečný byznys plán pod značkou Facebook

Iniciativa pod vedením Facebooku pracuje na bezplatném připojení rozvojových států k internetu. Jde o idealismus nebo byznys? Zdá se, že od každého trochu.  

Pouze třetina z celkového počtu obyvatel planety přistupuje k internetu, ačkoli více než 85% světové populace žije v oblastech s existujícím internetovým pokrytím. Iniciativa Internet.org vedená společností Facebook, se rozhodla zprostředkovat bezplatný přístup k internetu zbývajícím dvěma třetinám doposud nepřipojených.

Idealismus nebo byznys? Oboje

Ambiciózní projekt vzešel ze skupiny neziskových organizací a technologických firem pod vedením Facebooku, jež se ústy svého zakladatele Marka Zuckeberga zaštítila ideou práva každého člověka na připojení k internetu. A neklade si zrovna malé cíle. Pro letošní rok plánuje zpřístupnit bezplatný internet stovce zemí světa. Jak uvádí viceprezident Iternet.org Chris Daniels, dlouhodobým cílem je poskytnutí internetu lidem z celého světa. V současné době již program funguje v šestici zemí – Zambii, Tanzanii, Keni, Ghaně, Kolumbii a Indii.

Cenová nedostupnost, chybějící infrastruktura či neinformovanost, to jsou hlavní důvody bránící lidem žijícím v rozvojovém světě v přístupu do celosvětové informační sítě. Internet.org nabízí skrze vlastní aplikaci, ve spolupráci s místními operátory, bezplatný datový přístup k základním internetovým službám jako jsou například zprávy, předpověď počasí, encyklopedie Wikipedie, zdravotnické informace, vyhledávač Googlu a v neposlední řadě také samotný Facebook.

Internet.org představuje pro rozvojové státy informační pokrok na straně jedné, zároveň ale i strategický tah Facebooku na straně druhé. Může jím totiž získat desítky milionů nových uživatelů.

Nicméně jak uvádí server Mashable.com, bezplatné připojení je poskytováno pouze v omezené míře, závisející na lokálních podmínkách. Například aplikace Facebooku umožňuje zdarma propojení a komunikaci s přáteli či psaní, pro zobrazování videa a fotografií je nutné si již aktivovat místní datový tarif. To by mělo zaručit, že provoz sítě zůstane datově nenáročný a nebude představovat kapacitní problém pro operátory. Podle vyjádření M. Zuckergerga je cílem vytvoření takového obchodního modelu, který zvýší operátorům zisky přiváděním nových předplatitelů datových tarifů, a to při zachování základních internetových služeb na bezplatné bázi. Takto se systém stane udržitelným a životaschopným.

A jak se ukazuje, obchodní předpoklady se naplňují. Lokální operátoři v zemích zapojených do programu Internet.org evidovali průměrný čtyřiceti procentní nárůst prodejů datových tarifů. Jako přímý důsledek aktivit Facebooku se například v paraguayské síti Tigo zvýšil celkový počet přistupujících k internetu o 50%. Dalším příkladem může být Tanzanie, jež jež hlásí desetinásobné zvýšení prodejů smartphonů od zahájení projektu. Jen tato dvě zmíněná partnerství přinesla tři miliony nových uživatelů internetu, uvádí Facebook.

Zdá se tedy, že připojení rozvojových zemí k celosvětové informační dálnici přinese prospěch z šíření znalostí a ekonomický rozvoj i do opomíjených částí světa, a bez ohledu na ekonomickou zainteresovanost jednotlivých společností je krokem správným směrem.

Od vysílače po satelit

Budování a výstavba přístupových bodů probíhá ve spolupráci s místními operátory, pracujícími na rozšiřování sítí a zlepšování pokrytí. Průzkum Facebooku totiž ukázal, že 80-90% světové populace žije v oblastech s alespoň základním mobilním pokrytím 2G či 3G a pro většinu z nich je nepřipojenost k internetu problémem především ekonomickým. Řešením navrhovaným společností Internet.org je zefektivnění distribuce dat spolu s rozvíjením stávajících infrastruktur, zlevnění datových přenosů založeném na kompresi objemu přenášených dat s pomocí efektivně navrženými aplikacemi. V neposlední řadě pak spolupráce s výrobci na vývoji levných modelů zařízení pro přístup na internet.

Zbývajících 10-20% populace žije v natolik odlehlých oblastech, že budování stejných infrastruktur, jaké se používají v hustě zalidněných oblastech,  je nepraktické a neekonomické. Hledání a nasazování jiných řešení, jako jsou satelity a sférická letadla, tak často může být výrazně účinnější a nákladově efektivnější.

Především v poněkud hustěji zabydlených oblastech, či zeměpisně omezených regionech jako jsou například ostrovy, se ukazuje jako vhodné řešení využití solární energií poháněných sférických letounů. Na vývoji těchto kvazistacionárních datových majáků, létajících ve výškách okolo dvaceti kilometrů, s výdrží v řádu několik let bez nutnosti přistání, se intenzivně pracuje.

Podobné řešení postavené ale na platformě sférických balonů, v současnosti testuje i společnost Google v rámci projektu Loon.

Petr Nutil