INZERCE

Instalovaný opakovač ve vlaku Českých drah. Zdroj: České dráhy

Internet do vlaků. České dráhy, Leo Express i RegioJet řeší, jak posílit mobilní signál

Na hlavních železničních koridorech v České republice je stále řada míst, kde se cestující nedovolají ze svých mobilních telefonů a nepřipojí se ani na internet. Změnit to má i dotační výzva Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) „Technické prostředky pro 5G v železničních vozech“, kterou úřad uzavřel na konci srpna. Přihlásili se do ní tři dopravci, zájem mají České dráhy, Leo Express a Regiojet. Podle ČTÚ se dohromady žádosti týkají téměř 670 vozů a alokovaná částka 300 milionů by měla být využitá prakticky celá.

Cíl výzvy zlepšit signál v 350 vlakových vagonech tak bude splněn. Nyní úřad provede hodnocení předložených žádostí a následně vydá rozhodnutí o poskytnutí dotací, informoval ČTÚ. Dopravci mají zájem zejména o takzvané opakovače nebo výměnu oken za propustná pro signál. „Zájem o naši první dotační výzvu předčil naše očekávání a jsme rádi, že v krátké době by měla vést k zásadnímu zlepšení kvality a dostupnosti mobilních služeb pro cestující ve vlacích“, uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.

Výzva se zaměřuje především na vybavení železničních vozů, které se pohybují na železničních koridorech transevropské dopravní sítě (TEN-T). Vedle povinnosti mobilních operátorů zlepšit kvalitu pokrytí tranzitních železničních koridorů sítěmi 5G se jedná o další opatření, který podle ČTÚ pomáhá vylepšit dostupnost mobilních služeb pro cestující v železniční dopravě. Všechny dotované projekty musí být realizovány do konce roku 2025.

České dráhy už vypsaly na vybavení vlaků opakovači mobilního signálu veřejnou zakázku. Zadávací dokumentace předpokládá dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do všech jednotek Pendolino a InterPanter a 6 jednotek railjet. Předpokládaná hodnota tendru je až 132 milionů korun. využít chtějí i zmiňovanou výzvu ČTÚ.

„Větší dostupnost hlasových a datových služeb je jednou z našich hlavních priorit ve vztahu ke službám na palubách našich vlaků. Stále se totiž na hlavních koridorech objevuje spousta bílých míst, kde si z vlaku prostě nezavoláte, ani se nepřipojíte na internet. Instalace opakovačů, případně také speciálně upravených oken pro snazší průchodnost signálu do jedoucího drážního vozidla, představuje důležitý krok, kterým tuto situaci ve vlacích výrazně zlepšíme,“ sdělil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Dodal, že vlaky se po instalaci pro cestující promění v plnohodnotný train-office, což posílí konkurenční výhodu vlakové dopravy oproti té automobilové. České dráhy takzvané opakovače testovaly poslední dva roky v jedné z jednotek railjet.jde o zařízení, které je schopné přenášet signál mobilních operátorů do jednotlivých vagónů a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je podle Českých drah alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu.

Zařízení se skládá z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.

(teč)