Globální dopravní řetězce se stále více dostávají do popředí zájmu. To činí přístavy, terminály a železnice obzvláště atraktivními pro mezinárodně působící společnosti. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti SCI Verkehr.
Studie obsahuje mimo jiné komplexní přehled o evropském trhu železniční nákladní dopravy, včetně klíčových trendů a vývoje, analýzu přístavů a vnitrozemské dopravy v Evropě, včetně rozvoje překládky v přístavech, výchozí a cílové toky pro námořní a železniční vnitrozemskou dopravu, vlastnictví kontejnerového terminálu, plánované infrastrukturní projekty, analýzu intermodálního trhu podle koridorů pro železniční nákladní dopravu, včetně rozvoje infrastruktury a analýzu příslušných uzlů, aktérů a hospodářských center podél koridoru.
Přístavy, terminály a železnice jsou pro globální logistické hráče velmi atraktivní, zejména v době krize, jak ukazuje to studie European Intermodal Rail Freight Market – Networks, Players, Outlook, kterou představila poradenská společnost SCI Verkehr, jež shrnuje nejnovější poznatky o vývoji intermodálního trhu.
Podle studie se evropské přístavy, vnitrozemské terminály a provozovatelé vnitrozemské dopravy v současné době nacházejí ve stavu převratu, který vyžaduje změnu perspektivy.
Mohlo by vás zajímat
Doposud se braly v úvahu pouze jednotlivé tržní podíly a regionální a národní reference. V budoucnu však budou muset odpovědné osoby zohlednit organizaci a sledování globálních dopravních řetězců. To se nedávno ukázalo při hodnocení zapojení logistického giganta MSC do společnosti Hamburger Hafen und Logistik AG – a tedy i její železnice Metrans.
Společnost SCI Verkehr ve své studii analyzuje rozsáhlou přítomnost celosvětově působících poskytovatelů intermodálních služeb velké čtyřky – MSC, Maersk, CMA CGM a Cosco – na celém evropském intermodálním trhu. Tyto společnosti postupně utvářejí dopravní a logistické řetězce v souladu se svými zájmy.
Vliv roste
Díky své finanční síle jsou tyto globální společnosti podle analytiků schopny uzavírat partnerství, získávat podíly nebo přebírat celé logistické společnosti. S každým přístupem k přístavům, vnitrozemským terminálům, železničním a stále častěji i silničním provozovatelům jejich vliv roste.
Jejich sítě služeb nabízejí flexibilitu v rámci vlastních systémů: mohou určovat objemy, trasy a kombinace přeprav v celé Evropě nezávisle na konkurenci nebo dodavatelích.
Podle studie má rostoucí vliv této tzv. velké čtyřky potenciál změnit konkurenční podmínky v železničním a logistickém průmyslu. Díky kontrole nad logistickou a dopravní infrastrukturou mohou tyto společnosti prosazovat své vlastní strategické plány a stále více se vyhýbat politickému rámci. V centru pozornosti těchto síťových velkých společností nejsou národní nebo evropské politické cíle, jako je ochrana klimatu, mobilita nebo propojení okrajových regionů, ale spíše kontrola evropských dovozních a vývozních toků, které příslušným společnostem zajišťují marže.
Zaměření na společná pravidla hry
Evropské orgány pro hospodářskou soutěž se také stále více zaměřují na dodržování společných pravidel hry v železniční nákladní dopravě, zejména pokud jde o (bývalé) státní železnice.
Procesy iniciované Evropskou komisí sice otevírají prostor pro konkurenty – ale je to prostor, který zajímá především velmi velké konkurenty. Potřeba investic je totiž obrovská: při nízkém tempu růstu a nerovných konkurenčních podmínkách se na nedostatkových tratích musí používat zastaralá zařízení.
Za těchto podmínek musí hráči sledovat celkový systém evropského intermodálního trhu: Rozhodující klíčové faktory – jako je přístup k přístavům, terminálům, železniční dopravě a dostupnost koridorů – jsou předmětem této studie společnosti SCI Verkehr.
Cílem studie MC Evropský trh intermodální nákladní železniční dopravy – sítě, hráči, výhled bylo poskytnout fundované vyjádření k perspektivám společností na intermodálním trhu. Jsou zde rozebrány základní informace o přístavech, terminálech, železničních koridorech, hlavních zemích a vozovém parku intermodální přepravy.
Studie dále poskytuje analýzu dopravních toků po Nové hedvábné stezce, analýzu intermodální železniční nákladní dopravy na trzích 6 zemí (Německo, Polsko, Francie, Itálie, Španělsko a Benelux), včetně železniční politiky a investic do infrastruktury.
Ve studii lze nalézt i vývoj výkonnosti intermodální železniční nákladní dopravy, výhled do roku 2028, posouzení tržních faktorů, osouzení intermodální sítě, včetně tras a terminálů, analýzu hlavních hráčů na trhu. Dále pak analýziu hlavních vnitrozemských terminálů v Evropě, včetně: hlavních operátorů na evropské úrovni, plánované investice do nových terminálů, analýzu vozového parku intermodálních nákladních vozů, včetně instalované základny, nedávného vývoje trhu či inovace ve vozové technice a překládce návěsů.
(nik)