INZERCE

Právě dokončená akce je součástí instalace systému ETCS na celé trati z Prahy přes České Budějovice a Horní Dvořiště na státní hranici s Rakouskem. Foto: Pixabay

Instalace systému ETCS na úseku z pražské Uhříněvsi do Votic je hotová

Správa železnic dnes ukončila další etapu instalace systému ETCS na svých páteřních tratích. Jednotným evropským zabezpečovačem je nově vybaven také úsek čtvrtého tranzitního železničního koridoru z Prahy-Uhříněvsi do Votic. Práce zde probíhaly od listopadu 2019 do letošního května. Jejich zhotovitelem byla společnost AŽD.

Část čtvrtého koridoru mezi pražskou Uhříněvsí a Voticemi prošla postupnou modernizací v letech 2005 až 2013. Nyní byl tento více než padesát kilometrů dlouhý úsek vybaven také systémem ETCS. 

Plynulý mezinárodní provoz

Jde o standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic. Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy.

Právě dokončená akce je součástí instalace systému ETCS na celé trati z Prahy přes České Budějovice a Horní Dvořiště na státní hranici s Rakouskem. K tomu však dojde až po dokončení právě probíhajících stavebních akcí v úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Doubí u Tábora – Soběslav a připravované poslední stavby mezi Ševětínem a Nemanicemi.

Stavební práce se odehrávaly ve stanicích Praha-Uhříněves, Říčany, Strančice, Senohraby, Čerčany, Benešov a Olbramovice i ve všech mezistaničních úsecích. Zahrnovaly instalaci balíz do kolejí a také výstavbu radioblokové centrály (RBC). 

Zajištění přenosu dat

Současně se provedly úpravy stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která budou zajišťovat přenos dat o volnosti úseků, stavu jízdních cest, přejezdů a dalších informací do RBC.

Celkové investiční náklady stavby s názvem ETCS Praha-Uhříněves – Votice představují 211 273 444 korun. Akce je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Míra podpory EU je 85 procent ze způsobilých nákladů. Výše dotace tak činí maximálně 162 586 940 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Další zabezpečený úsek

Na zabezpečovač ETCS nyní čeká i úsek trati z Uhříněvsi směrem k hlavnímu nádraží v Praze. Správa železnic nedávno vypsala nadlimitní tendr. Vybraná firma provede testování, certifikaci a také získá veškeré podklady nutné pro uvedení do provozu na traťové části systému ETCS L2.

Nejvyšší přípustná nabídková cena je 225 761 149 korun bez daně z přidané hodnoty. Uchazeči mohou nabídky podávat do poloviny září.

Tomáš Rovný