Před několika lety znělo všechno jako sen o budoucnosti. Ale už za dva roky chce německé město Görlitz předehnat celou Evropu – s prvními vodíkovými tramvajemi na kontinentu. Již v roce 2026 chce saské konsorcium rozjet v saském městě první tramvaj na vodíkový pohon v Evropě.

Saské konsorcium prosazuje plány na první tramvaj na vodíkový pohon v Evropě. Kromě společnosti Hörmann Vehicle Engineering GmbH z Chemnitzu se na projektu podílí také výrobce tramvají Heiterblick GmbH Lipsko a společnost Flexiva Automation & Robotik GmbH z Amtsbergu v Krušných horách. Testy se provádějí společně s Görlitzer Verkehrsbetriebe (GVB).

První evropská tramvaj na vodíkový pohon má jezdit v hornolužickém Görlitz (Zhořelec – pozn. red.) od konce roku 2026. Jak oznámila Technická univerzita Chemnitz, byly pro tento účel uvolněny finanční prostředky ve výši přibližně 8 milionů eur, z nichž 1,2 milionu má jít univerzitě. Do projektu jsou zapojeny různé společnosti ze Saska.

Görlitz je velké okresní město v saské části historického území Horní Lužice a zároveň nejvýchodnější město Německa na státní hranici s Polskem.

Mohlo by vás zajímat

„V budoucnu bude vodík schopen prokázat své výhody především tam, kde se velké hmotnosti přepravují na velké vzdálenosti,“ řekl vedoucí katedry alternativních pohonů vozidel Technické univerzity v Chemnitz Thomas von Unwerth.

Vodíková tramvaj je tedy pro něj rozumnou variantou, ale její praktické využití závisí na mnoha parametrech, zejména na přítomnosti vodíkových plnicích stanic. V příštích třech letech se výzkumný tým univerzity zaměří zejména na vývoj strategie tankování, vývoj simulačních modelů pro stárnutí hnacího ústrojí a měření systému palivových článků v laboratorním prostředí před integrací do tramvaje.

„Vodíkové pohony budou v budoucnu nedílnou součástí vývoje nových vozidel,“ říká k projektu seniorní viceprezident společnosti Hörmann Vehicle Engineering Volkmar Vogel.

V roce 2019 společnost rozvinula myšlenku projektu tramvaje bez trolejového vedení s pohonem palivovými články. Neměla by přímo konkurovat stávajícím trolejovým železnicím.

Výhodou tramvaje na vodíkový pohon je, že není zapotřebí žádné trolejové vedení, vyzdvihuje společnost Hörmann Vehicle Engineering se sídlem v Chemnitzu. Nejedná se tedy o konkurenci stávajících tramvají, ale o alternativu pro nové trasy.

Faktem je, že konvenční tramvaje jsou elektrické, takže nejsou tak škodlivé pro životní prostředí jako spalovací motory. Ale urbanisté často narážejí na své limity, když je třeba realizovat nová tramvajová spojení. Infrastruktura často neumožňuje instalaci nákladných konstrukcí trolejového vedení. V důsledku toho byly ze systému veřejné dopravy vyloučeny i vzdálenější části měst a obcí.

(nik)