Dlouhodobě zpožděný projekt výstavby první železnice na indonéském ostrově Sulawesi nabírá na obrátkách. Dodavatelé v souladu s islámským právem pod vedením Bank Syariah Indonesia zajistili syndikovanou půjčku 693,8 miliard rupií, což je asi 40 milionů eur. Dohoda o financování se týká výstavby 145 km dlouhého systému, který zahrnuje pět obcí a krajů v provincii Jižní Sulawesi. Propojí hlavní město provincie Makassar, největší město na východním indonéském ostrově, s městem Parepare.
Projekt výstavby železniční trati Makassar – Parepare začal pod státním dozorem v roce 2015. O čtyři roky později byl převeden do konsorcia Celebes Railway Indonesia. Jedná se tak o první projekt výstavby železnice v Indonésii, fungující na základě partnerství veřejného a soukromého sektoru.
Propojení měst na ostrově
Železniční trať má být uvedena do provozu v roce 2022 a bude sloužit provincii Jižní Sulawesi, která zahrnuje pět vlád nebo měst, konkrétně Maros Reign, Pangkajene Reign and Islands, Barru Reign, Makassar City a Parepare City.
Trať je první fází rozsáhlého dlouhodobého plánu rozvoje 2 000 kilometrů dlouhé transsulawské železniční sítě, která umožní cestu z Makassaru na jižním cípu ostrova do Manada na severním konci. Sulawesi, charakterizovaný podlouhlými poloostrovy a historicky známý jako Celebes, je jedenáctým největším ostrovem na světě.
Později má trať z Makassar do Parepare sloužit jako dopravní prostředek, který uspokojí potřebu přepravy osob a zboží a zvýší národní konektivitu. Očekává se, že projekt výstavby železnice bude mít přímý i nepřímý dopad na zrychlení národního ekonomického růstu a blahobyt indonéských obyvatel, zejména obyvatel provincie Jižní Sulawesi.
Zpoždění kvůli pozemkům
Přestože byl projekt zařazen do seznamu takzvaných národních prioritních projektů, došlo ve srovnání s předchozím cílem zahájení provozu v roce 2018 ke zpoždění výstavby. Podle zpráv místních médií došlo k problémům s nabytím pozemků. Celkové náklady na trasu Makassar –Parepare se odhadují na nejméně 8,2 bilionu rupií, což je v přepočtu zhruba 472 milionů eur.
Železniční síť v Indonésii sahá až do doby, kdy byla země ještě holandskou kolonií. V rozlehlém souostroví je omezený železniční provoz pouze na menším, ale hustě osídleném ostrově Jáva a v některých částech Sumatry.
Na rozdíl od pomalého tempa výstavby železnic vláda agresivně tlačila nové silnice po celé zemi. Mezi další rozsáhlé infrastrukturní iniciativy patří vysokorychlostní železnice podporovaná Čínou spojující Jakartu se západojávským hlavním městem Bandung, či přístav Patimban financovaný Japonskem, rovněž v Západní Jávě.
Tomáš Rovný