Indický ministr pro silniční dopravu a dálnice Nitin Gadkari oznámil, že plánovaná první indická E-dálnice bude brzy realitou. Informoval o tom, že jeho resort už vybudování elektrické dálnici mezi Bombají a Dillí plánuje. Ministerstvo chce zatrolejovat vyhrazené pruhy na budované dálnici v délce 1 350 kilometrů, která bude mít 8 pruhů s přípravou na až 12 pruhů.
Při projevu na akci pořádané společností Asociací majitelů Hydraulic Trailer ministr Nitin Gadkari řekl: „Naším plánem je vybudovat elektrickou dálnici. z Dillí do Bombaje. Stejně jako trolejbusy ve městech můžete provozovat trolejbusy na dálnici.“
Trolejbusy jezdí na elektrickou energii z trolejového vedení. Byly a jsou významnou součástí veřejné dopravy ve velkých evropských městech, jezdí i v indické Kalkatě, a mohou mít zásadní význam pro omezení používání soukromých vozidel s pohonem se spalovacím motorem, a snížení znečištění emisemi.
Elektrickou dálnici (E-Highway) lze popsat jako elektricky rozšířenou silnici, která dodává energii vozidlům. Ta po ní jezdí, a to buď pomocí nadzemního elektrického vedení, nebo pomocí elektrického vedení, které je umístěno v předem vyříznutých drážkách na samotné silnici.
Očekává se, že rozestavěná 1 350 km dlouhá, 8 pruhů široká (rozšiřitelná na až 12 pruhů) rychlostní silnice Dillí-Bombaj bude zahrnovat i výstavbu elektrické dálnice s vyhrazenými pruhy, které bude použitelná pro elektrické nákladní automobily a autobusy.
Projekt e-dálnice není novinkou, v sousedním Německu je od roku 2019 v provozu pilotní úsek s trolejí na dálnici mezi městy Darmstadt a Frankfurt. Pětikilometrová e-dálnice by měla být do konce letošního roku prodloužena o téměř sedm kilometrů směrem na Darmstadt.
Lídrem v této dopravní oblasti je německá společnost Siemens. Ta už v roce 2012 na sympoziu o elektrických vozidlech v Los Angeles oznámila svůj koncept eHighway, který zahrnoval nákladní automobily poháněné elektřinou z elektrického vedení nad silnicí.
(hrb)