Logistická skupina Raben Group zahájila dvouletý pilotní projekt společně se společnostmi Ikea Industry a Volvo Trucks. Od podzimu se budou v tovární dopravě švédského výrobce nábytku v Polsku používat elektrické nákladní vozy Volvo FM, kde budou pendlovat mezi dvěma továrnami v západním Polsku.

IKEA je velký odběratel přepravy s více než 2 miliony zásilek po celém světě ročně. Pro dosažení strategického klimatického cíle IKEA v oblasti přepravy výrobků, kterým je snížení emisí skleníkových plynů o 70 % na zásilku, je elektrifikace těžkých nákladních vozidel zásadní.

Raben Group chce podporovat revoluci v dopravě a v e-mobilitě vidí velký potenciál, uvádí společnost. Proto evropský poskytovatel logistických služeb zahájil v Polsku společně s Ikea Industry a Volvo Trucks pilotní projekt na snížení emisí CO2.

Od podzimu se budou v tovární dopravě švédského výrobce nábytku Volvo FM používat elektrické nákladní vozy. Budou pendlovat mezi továrnami Zbaszynek a Babimost v západním Polsku, které jsou od sebe vzdáleny dvanáct kilometrů. Jeden kamion vykoná v průměru 14 jízd denně.

Celková hmotnost 24 tun

Raben používá plně elektrický tahač k přepravě nábytkových komponentů, náhradních dílů a výrobního materiálu pro společnost Ikea.

Volvo FM Electric s celkovou hmotností soupravy 24 tun má kapacitu baterie až 490 kilowatthodin a dojezd až 300 kilometrů při plném zatížení. Cílem projektu je zvýšit efektivitu dopravního toku pomocí elektrifikovaných nákladních vozidel. Sdílené poznatky o výzvách a příležitostech při zavádění a transformaci elektrifikované dopravy budou využity pro elektrifikaci evropské dopravní sítě Raben.

Mohlo by vás zajímat

„Pro skupinu Raben je tento projekt prvním krokem k dekarbonizaci vozového parku, aby bylo možné dosáhnout ambiciózních cílů v oblasti snižování emisí CO2,“ říká generální ředitel Piotr Banasiak.

Pilotní projekt je naplánován na dva roky.

O 80 tun CO2 méně

Tichý, bezemisní, rychlý a obratný: S plně elektrickým vozidlem Volvo FM Electric je Raben podle svých slov schopen zajistit nepřetržitý a efektivní tok zboží pro společnost Ikea za všech okolností. Nábytkové komponenty tak mohou být kdykoli dodány ve správný čas a v požadovaném množství.

Díky jejich vysoké účinnosti a nízkým nákladům na údržbu ve srovnání s vozidly s naftovým motorem mohou podle Rabena také výrazně snížit provozní náklady. Společnost Ikea očekává snížení emisí CO2 o 80 tun ročně a nákladní automobily.

Ikea: vlastní fotovoltaika v plánu

Kromě snížení emisí CO2 na silnicích se zúčastněné společnosti chtějí společně seznámit s výzvami a možnostmi zavádění a přeměny elektrifikovaných dopravních operací ve velkém měřítku a jejich vzájemnými vazbami v rámci rozsáhlejší dopravní sítě. Dalším důležitým faktorem je zvýšení efektivity přepravního toku pomocí elektrického vozíku. Pomocí stejnosměrného proudu lze baterii rychle nabít až na 80 procent za pouhé dvě hodiny. Pro zvýšení celkové účinnosti pohonu se přebytečná energie při brzdění využívá k dobíjení baterií. Společnost Ikea získává elektřinu z obnovitelných zdrojů. Kromě toho plánuje vlastní fotovoltaický systém o výkonu 19 megawattů pro vlastní potřebu elektrárny.

Pilotní projekt se společnostmi Ikea Industry a Volvo Trucks je důležitou součástí firemní strategie společnosti Raben, jejímž cílem je snížit emise CO2 z dopravy a z údržby budov a skladové infrastruktury o 38,7 procent do roku 2030 ve srovnání s rokem 2020. Proto se poskytovatel logistických služeb připojil k mezinárodní iniciativě „Science Based Targets initiative (SBTi)“.

Společnost Raben se připojením zavazuje ke stanovení svých krátkodobých cílů v oblasti dekarbonizace. Ty pak přezkoumají odborníci SBTi. V této souvislosti chce Raben do roku 2026 zapojit do ochrany klimatu také běžné dopravce a stanovit jim cíle pro snížení emisí.

„Snížení souboru na základě metodiky SBTi je jen začátek. Abychom dosáhli našich cílů, musíme také zapojit všechny naše partnery v celém dodavatelském řetězci,“ dodala vedoucí oddělení Substainability Ewelina Jablonska-Gryzenia.

(nik)