Ani silnější euro, které zhoršilo postavení německých firem na světovém trhu, nijak neovlivnilo extrémně pozitivní naladění německých firem, a tak se tolik sledovaný index Ifo vypjal k novému historickému rekordu.
Pomohlo mu především to, jak hodnotí tamní firmy v průmyslu, ve stavebnictví a v obchodě současný vývoj, který je z jejich pohledu nejpříznivější za celou dobu sledování těchto ukazatelů od roku 1991. Optimismus ovšem nepanuje pouze při pohledu na aktuální výsledky německých podniků, ale i pokud jde o jejich očekávání pro dalších šest měsíců. Tady sice až takový rekord nepadl, protože index dosáhl jen tříletého maxima, ale i to můžeme považovat za velmi slibný výsledek.
Pokud máme najít nějakou „vadu na kráse“ nejnovější nadílky dat z Německa, tak je to fakt, že o veškeré zlepšení nálad se za poslední měsíc postarali obchodníci. Ti si totiž jednoznačně užívají současné vlny domácí poptávky, díky níž německá ekonomika bezpochyby vykáže i velmi solidní výsledek za druhé čtvrtletí. Zvyšující se ochota tamních spotřebitelů po letech konečně utrácet posunovala německou ekonomiku nahoru už v loňském roce a rovněž letos je jedním z hlavních motorů ekonomiky. Jestli něco nahoru ani takto rostoucí spotřeba neposunuje, tak je to prozatím inflace. Navzdory rekordně nízké nezaměstnanosti, rostoucím mzdám, spotřebě atp. se ani v Německu inflace nechce probudit a naplnit tak očekávání ECB, která se ocitla v pasti své extrémně uvolněné měnové politiky. A když už inflace nevzniká ani v tak úspěšné zemi, těžko ji čekat od těch tradičně stále více zaostávajících členů euro-klubu.
Nejnovější várka dat z Německa může potěšit i české exportéry. Je totiž jen dalším potvrzením toho, že se v Německu nakupuje, investuje a vůbec, že tamní poptávka míří svižně nahoru. Je sice otázkou, jak dlouho ještě bude Ifo lámat rekordy, avšak na nějaké zpomalení to ani navzdory silnému euru zatím rozhodně nevypadá. Na druhou stranu, na inflaci taky zatím moc ne, tedy alespoň na tu spotřebitelskou, protože na jiných trzích – třeba na realitním – to vypadá v Německu podobně jako u nás.
Petr Dufek, analytik ČSOB