Kvůli jedné z největších ekologických havárií na tuzemské železnici v Hustopečích nad Bečvou začne výměna výhybek. Nahradí poškozené části infrastruktury, obnovovat se budou i další součásti trati. Opravy si vyžádají rozsáhlé výluky.
Podzimní práce na poškozené trati začnou 1. října a potrvají do 26. listopadu. V provozu zůstane vždy jedna traťová kolej s příslušnou polovinou stanice. Aktuálně se musí kromě výměny výhybek nahradit ještě části kolejí, venkovních prvků zabezpečovacího zařízení – především přestavníků výhybek – a také trakční vedení.
Mimo kontaminovanou oblast
Významnější omezení dopravy způsobí práce podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy během posledních tří dnů výluky, kdy bude nutné přes den na několik hodin přerušit provoz právě kvůli dokončování trakčního vedení. „V prvním pololetí příštího roku potom ještě přeložíme kabelovod mimo kontaminovanou oblast,“ upřesnil.
Společnost DT – Výhybkárna a strojírna, která stojí výhybky vyrobila, na síti LinkedIn informovala, že finální montáž částí výhybek bude dokončena v polovině září. Přepravit první tři kusy z celkem dvaceti má firma do Hustopečí nad Bečvou v plánu začátkem října. Další tři kusy mají dorazit na jeho konci.
„Jedná se o standardní typy železničních výhybek, kterých letos zákazníkům dodáme zhruba dvacet. V nejpokročilejší fázi realizace je výroba jazyků, opornic a srdcovek, které jsou technologicky nejnáročnější. Následovat budou jednodušší díly jako kolejnice do střední části a různé typy podkladnic,“ informovala firma.
Mohlo by vás zajímat
Další vlna oprav
Poškozená trať už má za sebou první vlnu oprav, které vyčíslil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda na přibližně 23 milionů korun. Celkové náklady na opravy se budou v součtu pohybovat kolem 90 milionů korun. „Vzniklé škody budou uplatněny na viníkovi, jakmile jej určí vyšetřování. To dosud probíhá ze strany Drážní inspekce i Policie České republiky,“ poznamenal mluvčí.

Havárie vlaku, který převážel z chemičky DEZA ve Valašském Meziříčí 1020 tun benzenu, se stala 28. února. Po jeho vykolejení se většina cisteren s toxickou látkou poškodila a benzen začal unikat do půdy. Následně začal hořet a požár zasáhl 15 ze 17 vozů.
Nebezpečný únik benzenu
Následkem havárie se do okolního prostředí mělo dostat až 250 tun benzenu. Šíření znečištění měla pomoci zamezit i takzvaná štětová stěna, která pomohla oblast izolovat. Kontaminovanou podzemní vodu také na místě čistí filtry s aktivním uhlím.
Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) se podařilo zachytit přes 98 procent uniklého benzenu. Stav nebezpečí, který v zimě vláda vyhlásila, ale stále trvá. Skončit má 24. září. Souhrnné náklady i spolu s nadcházejícími podzimními pracemi za sanaci území v Hustopečích nad Bečvou už dříve Správa železnic vyčíslila na 258 milionů korun.