INZERCE

První výrobní závod společnosti Northvolt na severu Švédska. Foto: tisková zpráva Northvoltu

Hrozba se zkratkou IRA. Štědré americké dotace mohou zabít plány na výrobu baterií v Evropě

Nástup elektromobility a velkých úložišť energie je podmíněn dostatečnou výrobou lithium-iontových baterií. Vypadalo to nadějně, v Evropě mělo do roku 2030 vzniknout zhruba 50 velkých výrobních závodů na baterie s roční kapacitou 1,8 TWh. Oborová asociace Transport & Environment (T&E) přišla s varováním, že dvě třetiny plánované produkční kapacity jsou v ohrožení.

Sdružení T&E, které reprezentuje evropské asociace z oboru ekologické dopravy, přišlo s varováním, že kapacita továren v rozsahu až 1,2 TWh je v ohrožení. To je pro představu kapacita výroby baterií pro 18 milionů elektromobilů. Na vině je americký zákon o snižování inflace (Inflation Reduction Act, zkratka IRA), který zavádí mimořádně štědré dotace pro investice do technologií potřebných pro obnovitelnou energetiku a dopravu – včetně velkokapacitních baterií.

Fakt, že se nejedná o planou hrozbu, dokládá nedávné oznámení automobilky Volkswagen. Ta se chce přednostně soustředit na výstavbu továrny na baterie v Severní Americe, kde by na ni mohla získat pobídky ve výši 10 miliard eur. Naopak méně štědře podporovaný projekt ve střední Evropě odložil koncern VW na později. Ve hře pro jeho umístění je i Česká republika, která nabízí areál bývalého letiště Líně u Plzně.

Podle analýzy T&E je výše zmíněný projekt jen jedním z mnoha ve stavu ohrožení. Značně nejisté je podle autorů studie třeba rozšiřování závodu společnosti Tesla u Berlína, plánovaný podnik firmy Northvolt v severním Německu, závod Italvolt u Turína či zvažované továrny norského startupu Freyr Batteries ve Skandinávii. Mezi projekty v ohrožení studie zmiňuje také plánované evropské závody slovenské společnosti InoBat.

Další projekty už dokonce padly. Podnik Britishvolt, který zahájil v roce 2021 stavbu gigafactory v severovýchodní Anglii, musel loni v srpnu výstavbu pozastavit kvůli finančním potížím. Letos v lednu skončil v bankrotu. O měsíc později firmu převzal australský startup Recharge Industries, který má ambice továrnu dokončit a spustit výrobu.

Co s tím? „Výroba baterií v EU se ocitla v křížové palbě mezi Amerikou a Čínou. Evropa musí jednat, jinak riskuje, že o všechno přijde. Zelená průmyslová politika zaměřená na baterie a zvýšení jejich výroby je naléhavě potřeba, abychom mohli reagovat na americké dotace a dlouholetou dominanci Číny,“ uvedla Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a e-mobilitu v T&E.

Dnes lze skutečně hovořit o nezdravé závislosti na Číně; tamní závody vyrábějí skoro tři čtvrtiny všech lithium-iontových baterií. Vládní podpora a štědré dotace mohou tuto závislost snížit. Podle odhadu firmy IDTechEx se má podíl evropských zemí na globální výrobě baterií mezi lety 2021 a 2027 zvýšit z 11 na 22 procent a podíl Spojených států ze 7 na 18 procent.

David Tramba