INZERCE

Aktuálně jsou ve Francii provozovány pouze tři noční linky. Foto: Midnight Trains

Hotel na kolejích. Francouzský start-up Midnight Trains chce konkurovat letadlům

Nová francouzská železniční společnost nabídne noční vlaky do evropských hlavních měst. Oznámení přichází poté, co se znovu obnovila noční linka Paříž – Nice, a v době, kdy francouzský senát zkoumá návrh zákona „Climat et Résilience“. Ten upřednostňuje na kratší vzdálenosti železniční dopravu před leteckou. Start-up Midnight Trains plánuje zahájit provoz nočních vlaků v prosinci 2023.

Společnost nejdříve nabídne jednu linku se dvěma vlaky s cílem ve Španělsku nebo Itálii. Projekt je financován řadou francouzských podnikatelů.

„Noční vlaky? Spíš hotely na kolejích. S pokoji, koupelnami a restauracemi, které by spojily Paříž s evropskými hlavními městy již v roce 2024. To chce francouzský start-up Midnight Trains nabídnout. A je to inspirativní,“ napsal na Twitteru ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari.

Obnova nočních vlaků

Informace o novém projektu přichází jen několik týdnů poté, co došlo ke znovuobnovení železniční linky z Paříže do Nice. Aktuálně jsou ve Francii provozovány pouze tři noční linky: Paříž – Nice, Paříž – Briançon a Paříž – Rodez, Cerbère (Pyrénées-Orientales) a Latour-de-Carol (Pyrénées-Orientales). 

Ve francouzském senátu je téma nočních vlaků prosazováno už několik let napříč politickými stranami. Předsedkyně komunistického poslaneckého klubu v senátu uspořádala už v roce 2019 se rozpravu s názvem: „Reakce na mimořádné události v oblasti klimatu prostřednictvím rozvoje železnic: Propagujme noční vlaky a intercités.“

K rozvoji tohoto druhu dopravy navrhl bývalý senátor Jérôme Bignon, že „cena cestování by měla odrážet dopad na životní prostředí, aby nejméně znečišťující látky byly nejlevnější.“

Vlaky pro ty nejbohatší

„Je v pořádku a dobré žádat o méně letadel, ale musíme cestujícím nabídnout skutečné alternativy. Lidé chtějí soukromí a pohodlí. Pokud znovu zavedeme staré dobré noční vlaky, budeme konkurovat autobusům, ale ne letadlům,“ vysvětluje mladý podnikatel Adriena Aumonta deníku Les Echos. Chce se tak odlišit od linky Paříž – Nice, která nabízí i luxusní služby, jako je bar, restaurace, soukromé spací zařízení.

Plánované linky společnosti Midnight Trains. Zdroj: Midnhigt Trains

V době, kdy senát projednává návrh zákona „Climat et Résilience“, jehož cílem je mimo jiné upřednostnit železnici nad letadly na krátké vzdálenosti, senátor Ronan Dantec považuje tuto novou železniční společnost za symbol bodu obratu. „Rozhodně to ukazuje, že problémy životního prostředí ovlivňují různé typy zákazníků. Dobrá zpráva je, že i ti nejbohatší lidé se chtějí bez letounu obejít.“

Podle něj tato nová nabídka v železniční dopravě také nastoluje otázku otevření se konkurenci. Zároveň připomněl, že Francie otevřela železniční osobní dopravu konkurenci až v roce 2009.

Inspirace v Rakousku

S vysoce kvalitními nočními vlaky přišla rakouská společnost ÖBB. Italské Thello provozují obdobný model v nočním vlaku z Paříže do Benátek. A jak se zdá, právě zde se společnost Midnight Trains inspirovala a cílí na trh, který v zásadě konkuruje letadlům.

Jak uvádí francouzský senátor Olivier Jacquin, francouzská železniční kultura je postavena na dvou modelech. Komerční model TGV je financován uživateli a TET (Trains d’Equilibre des Territoires) jsou součástí veřejné zakázky a těží z veřejných dotací. Zbytek, stejně jako nákladní a noční vlaky, představuje problém.

Tomáš Rovný