Středočeský kraj zvažuje stavbu dalších tramvajových tratí, třeba do Horoměřic, ale také do Únětic, Jesenice nebo Říčan. Záležet bude i na stanoviscích obcí a též ekonomické návratnosti investice. Nejblíže zahájení je stavba první středočeské tramvajové trati z Prahy přes Zdiby do Sedlce, která by mohla začít zhruba za dva roky. Stavební povolení by hejtmanství chtělo mít vydané příští rok, řekl ČTK středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Pro část regionu na sever od Prahy má středočeské hejtmanství studii tramvajových tratí do Horoměřic a také do Únětic. Zatímco na horoměřické trati je podle radního zatím shoda i s místní samosprávou, v Úněticích je tématem zachování přírodního rázu území. „Teď jsme ve fázi, kdy se domlouvá s obcemi, jestli jsou toto schůdné projekty,“ uvedl Borecký. V případě, by se tratě stavěly, hotové by podle něj mohly být přibližně za deset let. Až po definitivních stanoviscích obcí začne hejtmanství zpracovávat řešení další dopravní návaznosti a možností parkování.

Tramvajová trať do Zdib u Prahy už má platné územní rozhodnutí a podle Boreckého je reálný termín výstavby v letech 2027 až 2029, předcházet jí bude vypsání tendru. „Soutěž bude vypisovat Středočeský kraj a Praha,“ doplnil radní. Jde o více než pětikilometrový úsek. Náklady na jeho vybudování a další opatření mají podle projektu být zhruba 2,5 miliardy korun. V Sedlci vznikne i parkoviště P+R s kapacitou 834 parkovacích míst. V budoucnu by mohla trať pokračovat do Líbeznice a Odoleny Vody.

V severozápadní části regionu by místo tramvají mohly začít cestujícím sloužit vlaky. „U Velkých Přílep se bavíme o tom, že by se udělala odbočka ze železniční trati,“ řekl Borecký. Navazující trať podle něj čeká elektrifikace a poté by mohla mohla sloužit jako jedna z páteřních tras.

Mohlo by vás zajímat

Pro stavbu tramvaje do Jesenice hejtmanství zpracovává různé varianty včetně takzvaného zakruhování ve směru do Průhonic, avšak v této investici podle aktuálních studií nevychází ekonomická návratnost. Kraj si podle Boreckého dá zpracovat ještě alternativní studii na vídeňské univerzitě. Obdobná překážka je i u potenciální trati do Říčan a Kostelce nad Černými lesy.