Správa železnic chce spustit předběžný archeologický výzkum na trase vysokorychlostní trati (VRT) jižně od Brna, konkrétně v úseku Brno (Modřice) – Rakvice. Předpokládaná cena veřejné zakázky je 29,5 milionu korun. Datum pro podání nabídek státní organizace stanovila do 14. dubna, vyplývá to z Věstníku veřejných zakázek. Koncem loňského roku Správa železnic na úseku odstartovala tendr na projekt podrobného inženýrskogeologického průzkumu včetně následného inženýrskogeologického dozoru.
V aktuální veřejné zakázce má Správa železnic zájem zejména o rešerši písemných a mapových pramenů, geofyzikální prospekci, povrchový sběr, detektorový průzkum, batymetrickou prospekci, mikrosondáže a o leteckou prospekci. Průzkum by ráda spustila podle dokumentace letos 1. června.
Od účastníků požaduje Správa železnic mimo jiné minimálně pět ukončených archeologických výzkumů v celkové hodnotě v součtu minimálně za 10 milionů korun bez DPH, z toho má být alespoň jeden archeologický výzkum v hodnotě minimálně za tři miliony korun bez DPH, a to za posledních deset let před zahájením zadávacího řízení.
Úsek Brno (Modřice) – Rakvice je spolu se sjezdy dlouhý 43,9 kilometru. Maximální rychlost vlaků by měla po dokončení trati dosahovat 320 kilometrů za hodinu. To je případ vysokorychlostních souprav, pro konvenční vlaky se počítá s rychlostí do 230 kilometrů za hodinu.
Mohlo by vás zajímat
Na úseku má být Správy železnic 19 estakád a jeden tunel. Nová trať má zkrátit podle organizace dojezdové časy na trase Brno – Břeclav pro regionální i dálkové vlaky, protože se na ni po dokončení VRT přesunou dálkové vlaky. Stávající trať je podle správy na rozvoj příměstských i regionálních vlaků připravena.
Vedení trati i technické řešení je podle Správy železnic přizpůsobeno chráněnému území soustavy NATURA 2000 v oblasti Vranovického lesa. „V oblasti je navržen most o délce 1350 metrů tak, aby stavba co nejméně zasáhla do chráněného a z pohledu životního prostředí velmi cenného území,“ uvádí v informacích k úseku Správa železnic. Jižně od Rakvic proběhne modernizace stávající trati pro rychlost 200 kilometrů za hodinu. Obě stavby budou tvořit ucelené řešení.
