Systém digitálních technických map má v Česku zjednodušit plánování a výstavbu infrastruktury. Zahrnuje údaje o poloze vodovodů, kanalizací nebo komunikačních kabelů včetně ochranných pásem. Praha a Středočeský kraj aktuálně hledají někoho, kdo dohlédne na informační systém jedné z map.
Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha) vypsal na správu a rozvoj informačního systému Digitální technické mapy Prahy a Středočeského kraje předběžné tržní konzultace. Zakázka je vedená jako nadlimitní, předpokládané náklady podle Anny Klímové z IPR Praha vyplynou z konzultací. Pohybovat se budou v řádu desítek milionů korun.
Neúplné údaje brzdí rozvoj
IPR Praha samotnou digitální technickou mapu spravuje od roku 2022. Informační systém pro mapu slouží od loňského července. Lidé do něj mohou přistupovat díky aplikaci na Geoportálu hlavního města Prahy nebo Portálu IS DMVS. Část údajů je ale neveřejná.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) nedávno upozornil na to, že je v České republice systém digitálních technických map z hlediska údajů neúplný a nespolehlivý. Mimo jiné to podle kontrolorů omezuje přínos například pro rozvoj vysokorychlostního internetu.

Při kontrolách se zaměřil na finance vynaložené na vznik a rozvoj systému digitálních technických map zejména v letech 2019 až 2024. Se sníženou účinností měly být ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním investované finance až ve výši 3,14 miliardy korun.
Praha hlásí zaplněno
Kontrola NKÚ ukázala, že v digitálních technických mapách chybí údaje od více než poloviny vlastníků infrastruktury identifikovaných Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním. To znamená, že tisíce soukromých subjektů nezanesly podle úřadu do digitálních technických map zákonem požadované údaje. „Přes 50 procent objektů kontrolovaného vzorku technické infrastruktury získaného u Ústeckého kraje neobsahovalo spolehlivé informace o poloze – ta byla neznámá nebo nepřesná,“ informoval v červenci NKÚ.
Ministerstvo pak reagovalo sdělením, že se kontrola uskutečnila před dokončením projektu a velcí vlastníci infrastruktury už data vložili.
Mohlo by vás zajímat
Například v Praze je podle Klímové z IPR Praha polohopis digitální technické mapy (DTM) naplněný stoprocentně. Data sítí technické a dopravní infrastruktury do mapy vkládají přímo vlastníci, správci a provozovatelé nebo kraje.
„Díky dlouhodobé dobré spolupráci IPR Praha a rozhodujících vlastníků sítí obsahuje DTM Praha přibližně 80 až 90procent naplnění daty sítí technické infrastruktury. Sítě celoplošných distributorů rozvodu vody, kanalizace, plynu, elektrické energie a hlavních telekomunikačních společností jsou v DTM obsaženy,“ dodala Klímová. Podotkla také, že celkový rozsah sítí v Praze nikdo nezná.
Chybí kanalizace
Co zůstává nenaplněné, jsou podle ní data některých lokálních správců. Mapa neobsahuje malou část dosud nezmapovaných starých sítí zejména místních kanalizací a vodovodů vzniklých v době před posledním připojením obcí v roce 1974. „Se všemi subjekty aktivně průběžně komunikujeme a všemi prostředky je podporujeme při doměřování a doplňování sítí,“ konstatovala.
Z pohledu hlavního využití, kterým je příprava, realizace a povolování staveb, digitální technická mapa podle Klímové v současnosti plní svou úlohu velmi dobře.