Nové soupravy, klimatizace, wi-fi a výrazné zlepšení spojení do Brna a Jihlavy. Rychlík Vysočina má od konce roku 2025 jezdit v mnohem lepší kvalitě a až dvousetkilometrovou rychlostí. Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provoz rychlíků na lince R9 Praha – Jihlava/Brno. Dopravci mohou své nabídky podávat do 15. září. Ministerstvo prodloužilo termín o pět měsíců z důvodu situace na Ukrajině a doznívající pandemie.
Prodloužení může podle ministerstva dopravy pomoci i dodavatelům vozidel pro dopravce v těchto soutěžích, protože i na ně současná situace může dopadat a nemusí pro ně v tuto chvíli být jednoduché garantovat plnění podmínek nabídkového řízení. Veškerá další ustanovení nabídkové dokumentace zůstávají nezměněna.
„Jsme přesvědčeni o tom, že prodloužení lhůty vytvoří zájemcům příznivější podmínky pro podání nabídek v takto významné soutěži, která předpokládá nasazení nového vozového parku a plnění zakázky na dobu patnáct let,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Do Brna a Jihlavy každé 2 hodiny
Státem objednávané rychlíky na lince R9 budou jezdit mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem, s větvením na Jihlavu a Brno.
Každých 120 minut tak pojede přímý vlak z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna a každých 120 minut pak přímý vlak spojující Prahu a Jihlavu, čímž dojde k výraznému zlepšení dopravního propojení tohoto krajského města.
V opačném směru bude symetrické řešení. Tím dojde k výraznému zlepšení spojení do Jihlavy. Zároveň dojde ke zpravidelnění nabídky linky R9 a jejímu navázání na dopravní koncept kraje Vysočina.
Nové rychlíky s maximální rychlostí alespoň 200 kilometrů v hodině už mají být připravené a schopné využít do budoucna část vysokorychlostní trasy mezi Prahou a Kolínem.
Ve vlaku bude povinnost uznávat Systém jednotného tarifu (tj. jízdní doklady One Ticket), mezinárodní jízdní doklady podle tarifu TCV a jízdní doklady územně příslušných regionálních integrovaných dopravních systémů, kterých linka R9 projíždí na své trase několik.
Vlak musí být podle smlouvy vybaven průvodčím, který zajistí prodej jízdenek i přímo ve vlaku a podá cestujícím informace o spojení v rámci České republiky.
Podmínky tendru
Ministerstvo dopravy předpokládá, že smlouva s vítězem nabídkového řízení bude uzavřena na dobu 15 let. Nabídková dokumentace počítá se zahájením provozu s nově vysoutěženým dopravcem od prosince 2025.
„Zkušenosti s postupnou liberalizací železniční dopravy ukazují, že je výhodná nejen pro objednatele, tedy stát nebo kraje, ale i pro cestující. Díky novým smlouvám, které byly uzavírány na základě porovnávání nabídek více dopravců, se ušetřilo již přes 300 milionů korun. Soukromí dopravci doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajištují drtivou většinu linek dálkové dopravy,“ řekl při vypsání tendru bývalý ministr dopravy Karel Havlíček. .
K liberalizaci železniční dopravy zavazuje evropské právo, tzv. IV. železniční balíček. Smlouvy po roce 2023 musí být podle něj uzavírány primárně na základě nabídkových řízení a po roce 2033 musí všechny linky provozovat vítězové řádných tendrů. Cílem ministerstva je železniční trh uvolňovat postupně.
Jana Bartošová